Има ли полза от въведените миналото лято екологични стикери за автомобилите в България? На 7 януари министърът на транспорта Николай Събев ще трябва да отговори в парламента на въпроси, поставени в последните месеци от омбудсмана Диана Ковачева и депутати от ДБ. Но всъщност въпросът за смисъла от така наречените екостикери бе поставен от Automedia.bg още през 2019 година, когато предложението за тях още се обсъждаше на ниво работни групи.
Независимо от възраженията, екостикерите бяха въведени през миналото лято - и незабавно вдигнаха цената на техническите прегледи от 40-45 лева преди това до средно 60 лева след стикерите. Цената щеше да си струва, ако цялото начинание имаше някакъв ефект върху чистотата на въздуха. Но всъщност смело можем да кажем, че въвеждането на екологичните групи и стикерите за тях е едно от най-безсмислените дела в историята на транспортния сектор в България.
10 ключови въпроса за екостикерите (ГАЛЕРИЯ):
Холограмните екостикери с чип се произвеждат от вездесъщата печатница "Демакс" на депутата от БСП Петър Кънев (управлявана от сина му Георги Кънев). Същата, която печата стикерите за "Гражданска отговорност" въпреки уверенията на асоциацията на застрахователите, че от тези стикери няма никакъв смисъл. И същата, която отпечата част от бюлетините за последните избори.
"Демакс" е единствената компания, явила се на търга за обществената поръчка на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" за екостикерите. Впрочем тя и досега печаташе стикерите за преминат технически преглед. Разликата е в цената - старите струваха по 3.50 лева без ДДС, а новите струват по 6.80 лева. Интересно е, че договорът е присъден на "Демакс" през пролетта на 2020 година - няколко месеца преди промените, въвеждащи екологичните групи, да бъдат обнародвани в "Държавен вестник".