Има ли полза от въведените миналото лято екологични стикери за автомобилите в България? На 7 януари министърът на транспорта Николай Събев ще трябва да отговори в парламента на въпроси, поставени в последните месеци от омбудсмана Диана Ковачева и депутати от ДБ. Но всъщност въпросът за смисъла от така наречените екостикери бе поставен от Automedia.bg още през 2019 година, когато предложението за тях още се обсъждаше на ниво работни групи.
Независимо от възраженията, екостикерите бяха въведени през миналото лято - и незабавно вдигнаха цената на техническите прегледи от 40-45 лева преди това до средно 60 лева след стикерите. Цената щеше да си струва, ако цялото начинание имаше някакъв ефект върху чистотата на въздуха. Но всъщност смело можем да кажем, че въвеждането на екологичните групи и стикерите за тях е едно от най-безсмислените дела в историята на транспортния сектор в България.
10 ключови въпроса за екостикерите (ГАЛЕРИЯ):
Мнозина възразяват, че няма никаква нужда от стикерите с вграден излъчвател, защото изградената най-после единна информационна система на МВР позволява и на полицаите, и на общинските служби само по номера на колата да разберат дали тя е минала ГТП, дали има "Гражданска отговорност" и така нататък. От транспортното ведомство възразиха, че при замърсени от кал или сняг регистрационни номера това не можело да става. Приятелски напомняме, че според Закона за движение по пътищата всеки шофьор е задължен да поддържа номера си чист и четим, и подлежи на наказание за обратното.
Изобщо след такива аргументи не може да се отървем от мисълта, че главният смисъл от екологичните групи е самото отпечатване на стикерите за тях.