Започваме с уговорката, че най-добре е да "обуете" колата с чисто нови зимни гуми и в това спор няма, но сме наясно и с финансовите несгоди на средностатистическия българин, както и с факта, че много от родните шофьори прибягват до покупка на гуми "втора употреба". Поради тази причина решихме да разкрием някои тънкости при избора на употребявани зимни гуми.

Това, което трябва да знаете със сигурност е, че с летни гуми не бива да се кара през зимата. Не си правете експерименти, защото такива могат да струват човешки живот. Летните колела са актуални при температура от +7 градуса и нагоре, но ако на улицата стане по-студено, гумата губи свойствата си, протекторът става твърд и колата няма да може да се придържа към асфалта.
Дори и да имате кола с задвижване на всички колела, това няма да помогне. Може би с такива гуми се шофира без проблеми, но екстремно спиране с летни гуми в зимни условия е просто нереалистично. А ако зимните ви гумите ви вече не отговарят на параметрите за адекватност, но не искате да харчите много пари за чисто нови, тогава можете да закупите употребявани, но тук има някои тънкости, за които ще ви разкажем сега:
Първо обърнете внимание на годината на производство на гумата. Повечето производители на автомобилни гуми определят 5-годишен срок на годност за своите продукти. Затова е препоръчително да намерите възможно най-пресните гуми. Разбира се, ако гумата е по-стара, това не е престъпление, но с всяка изминала година тя губи свойствата си. А за това, кога е произведена една гума, проверете нейният DOT - четири цифри, изписани на гумата, показващи седмица и година на производство.

Второто, на което трябва да обърнете внимание, е протектора. Дълбочината му трябва да е възможно е най-голяма. Класическите зимни гуми са с дълбочина на протектора 8.5-9.5 мм. Минималната дълбочина, за да има смисъл да купувате гумата трябва да е 4.5 мм, но това вече е минимумът, за да изкарате "криво-ляво" един сезон. Колкото по-дълбок протектор, толкова по-добре и пътуването ви ще бъде по-безопасно.
Третото, което трябва да направите при избор на зимни употребявани гуми е да проверете гумата за напуквания по борда, удари и т.нар. "балони". Ако намерите нещо от този списък, по-добре е да откажете покупката.
И накрая, погледнете равномерността на износването на протектора. Ако се вижда с просто око, че едната страна е по-изтъркана от другата, това означава, че колата, която е "носела тези обувки" преди е имала проблеми и тези гуми могат да "бият" и на вашата кола.


0