Коя кола втора ръка ще ви служи вярно и коя може да ви докара до фалит от ремонти? Това е най-важният въпрос за повечето купувачи на автомобили не само в България, а и в Европа като цяло. Което обяснява и защо има стотици класации за надеждност, изготвяни от кого ли не. Повечето от тях са просто евтини начини да се прави трафик в интернет. Едно от малкото изключения е тази на TUV, германската Асоциация за технически инспекции, която разчита не на съмнителни анкети сред клиенти, а на резултатите от техническите прегледи на милиони автомобили - всъщност рекордните 9.6 милиона в доклада за 2022 година.
В миналото моделите на BMW рядко са попадали по върховете на класициите за надеждност. Първото поколение на Х1 обаче променя това
Преди да ви запознаем с резултатите в най-меродавната за България категория - на 10-11-годишните автомобили, две забележки. Първо, TUV отчита всички дефекти, с които не може да се мине през техническа инспекция - което включва както счупено окачване или проблеми с мотора, така и изгорели крушки на мигачите.
Второ, всички тези резултати се отнасят за коли, карани по германски пътища и поддържани в германски сервизи. Докато т. нар. "нов внос" у нас по правило се подбира от най-калпавите модели на вторичния пазар на Запад - тотални застрахователни щети, служебни автомобили с рекорден километраж и така нататък. Затова не приравнявайте автоматично показанията на едно Audi A4 пред TUV с това, което можете да си купите от автокъща в Дупница. Класацията на TUV е полезен ориентир, но винаги разчитайте на внимателен индивидуален преглед, преди да вземете окончателно решение за покупка.
20-те най-здрави коли на 10-11 години според TUV (ГАЛЕРИЯ):
Компактният миниван на Opel едва ли би се наредил между хилядата най-вълнуващи за каране коли на планетата, но си спечели вярна публика с практичността и надеждността си. Първите бройки от представеното през 2010 второ поколение даже вдигат летвата в това отношение - под 17% дефекти при среден пробег 101 000 км.
Както виждате, по стара традиция Топ 20 продължава да е окупирано от германски и японски модели, с все по-видим превес на първите. През 2014 например на върха имаше 7 японски модела, включително на второ, трето, четвърто, пето и шесто място. В доклада за 2021 японките вече бяха пет, а сега са четири.
Най-челно класираната корейска кола е Hyundai ix35 - на 25-о място, а малко по-назад е Kia Venga. Най-челно класираният френски модел е радващото се на сериозно търсене втора ръка у нас Renault Scеnic - на 40-о място.
Автомобилът с най-голям среден пробег от тестваните е Audi A6 - цели 204 000 км, което донякъде обяснява и 63-ото му място в класирането. Другите рекордьори по пробег са VW Passat - 190 000 км, Mercedes M/GL - 182 000 км, и BMW X5/X6 - 181 000 км
Други интересни модели:
В ЗЕЛЕНАТА ЗОНА: 21. Audi A4, 22. Mercedes GLK, 23 Mercedes A-Class, 24. Toyota Auris, 25. Mazda 6, 25. VW Polo, 28. BMW X3/X4, 29. Skoda Superb, 32. Toyota Yaris, 34. VW Touran, 35. BMW X5/X6, 37. Opel Insignia, 38. Skoda Octavia
В ЖЪЛТАТА ЗОНА: 39. VW Caddy, 40. Mercedes M/GL, 40. Renault Scеnic, 40. Suzuki SX4, 40. VW Tiguan, 45. Mercedes E-Class, 49. BMW Серия 5/6, 51. BMW Серия 1/2, 52. Mercedes C-Class, 53. Skoda Fabia, 54. BMW Серия 3/4, 55. Seat Leon, 56. Honda Civic, 56. Opel Corsa
В ОРАНЖЕВАТА ЗОНА: 59. Ford Fiesta, 60. Citroen C4 Picasso, 61. VW Passat, 62. Hyundai i30, 63. Audi A6/A7, 64. Seat Ibiza, 65. Citroen C3, 65. Volvo S40/V50, 67. Kia Ceed, 70. Renault Megane, 71. Dacia Duster, 71. Ford S-Max, 75. Peugeot 308, 76. Ford Mondeo
В ЧЕРВЕНАТА ЗОНА: 77. Ford Ka, 78. Citroеn Berlingo, 81. Nissan Micra, 82. Fiat 500, 84. Nissan Qashqai, 85. Ford Focus
Dacia Duster е първият модел на румънската марка, който успява да излезе извън червената зона - и да изпревари далеч по-скъпи модели като Ford Mondeo или Opel Zafira
В дъното на таблицата прави впечатление изкачването на Dacia Duster, която вече е 70-а, извън червената зона, и изпреварва някои осезаемо по-скъпи и с по-големи претенции модели, като Opel Zafira (74), Ford Mondeo (76) и Nissan Qashqai (84). Неприятно изненадва пропадането на Ford Focus - първото му поколение получаваше прилични оценки за надеждност, но фейслифтът на второто е едва на 85-о място от общо 95 модела, твърдо в червената зона.
ПОСЛЕДНИТЕ 10:
86. Suzuki Swift - 30,7 (111 000 км среден пробег)
87. Renault Clio - 31,3 (107 000)
88. Peugeot 207 31,4 (107 000)
89. Fiat Punto 32,4 (112 000)
90. Renault Twingo 32,7 (94 000)
91. Renault Kangoo 33,1 (127 000)
92. Dacia Sandero 33,5 (105 000)
93. Kia Picanto 33,7 (91 000)
94. Fiat Panda 34,0 (94 000)
95. Dacia Logan 36,8 (133 000)