Volkswagen Tiguan, който се произвежда от 2007 до 2016 година, е първородният модел на концерна Volkswagen в класа на компактните кросоувъри. Той се представи отлично на пазара, но имаше и някои проблеми, които разделиха собствениците на два лагера. Единият счита Tiguan за отлично попадение, докато вторите не искат и да чуят повече за този модел.
Кросоувърът споделя платформата PQ35 с модели като Volkswagen Golf, Audi A3, Skoda Yeti и Octavia. По-големият - Volkswagen Passat, също използва много от елементите на шасито. Първоначално Tiguan е оборудван с бензинови двигатели 1.4 TSI (150 к.с.) и 2.0 TSI (170 к.с.), като и с дизелов 2.0 TDI (140 к.с.). През 2011 година моделът претърпя фейслифт, като мощността на 2,0-литровия дизел беше увеличена 180, 200 или 210 к.с.
Разнообразие има и в трансмисията - Tiguan е оборудван както с предно предаване, така и с многодисков съединител с връзка на задната ос. В допълнение към ръчната скоростна кутия имаше класическа хидравлична автоматична, както и 6- и 7-степенни преселективни роботи.
Проблеми и недостатъци на първия VW Tiguan (ГАЛЕРИЯ):
Този двигател е със системата Common Rail и като цяло е по-надежден от бензиновите мотори. През 2016 година, малко след скандала с манипулираните дизели, Volkswagen промени програмата да управление на мотора. При по-старите двигатели може да блокира клапата на всмукателния колектор, като това се дължи на износване на пластмасовата предавка на задвижващия механизъм.
След пробег от 100 000 км може да се наложи смяна на уплътненията на инжектора. Самите инжектори, както и горивната помпа с високо налягане страдат при използване на некачествено гориво. След 50 000 км предимно в градски условия клапанът на EGR се запушва и системата за управление преминава в авариен режим, заради което двигателят губи мощност.