Volkswagen Tiguan, който се произвежда от 2007 до 2016 година, е първородният модел на концерна Volkswagen в класа на компактните кросоувъри. Той се представи отлично на пазара, но имаше и някои проблеми, които разделиха собствениците на два лагера. Единият счита Tiguan за отлично попадение, докато вторите не искат и да чуят повече за този модел.
Кросоувърът споделя платформата PQ35 с модели като Volkswagen Golf, Audi A3, Skoda Yeti и Octavia. По-големият - Volkswagen Passat, също използва много от елементите на шасито. Първоначално Tiguan е оборудван с бензинови двигатели 1.4 TSI (150 к.с.) и 2.0 TSI (170 к.с.), като и с дизелов 2.0 TDI (140 к.с.). През 2011 година моделът претърпя фейслифт, като мощността на 2,0-литровия дизел беше увеличена 180, 200 или 210 к.с.
Разнообразие има и в трансмисията - Tiguan е оборудван както с предно предаване, така и с многодисков съединител с връзка на задната ос. В допълнение към ръчната скоростна кутия имаше класическа хидравлична автоматична, както и 6- и 7-степенни преселективни роботи.
Проблеми и недостатъци на първия VW Tiguan (ГАЛЕРИЯ):
Шестстепенната автоматична скоростна кутия Aisin Warner от серията TF-60/61 се среща при 2,0-литровите бензинови и дизелови версии, като е много издръжлива, но и изключително взискателна към качеството на маслото и към неговата редовна смяна. Това трябва да се случва на 60 000 км, в противен случай започват проблеми.
При някои от по-ранните бройки от модели се забелязан течове в масления охладител на тази кутия. Нейните лагери, както и клапанът на системата за управление се случва да страдат от редовно прегряване след 60 000-80 000 км.