Volkswagen Tiguan, който се произвежда от 2007 до 2016 година, е първородният модел на концерна Volkswagen в класа на компактните кросоувъри. Той се представи отлично на пазара, но имаше и някои проблеми, които разделиха собствениците на два лагера. Единият счита Tiguan за отлично попадение, докато вторите не искат и да чуят повече за този модел.
Кросоувърът споделя платформата PQ35 с модели като Volkswagen Golf, Audi A3, Skoda Yeti и Octavia. По-големият - Volkswagen Passat, също използва много от елементите на шасито. Първоначално Tiguan е оборудван с бензинови двигатели 1.4 TSI (150 к.с.) и 2.0 TSI (170 к.с.), като и с дизелов 2.0 TDI (140 к.с.). През 2011 година моделът претърпя фейслифт, като мощността на 2,0-литровия дизел беше увеличена 180, 200 или 210 к.с.
Разнообразие има и в трансмисията - Tiguan е оборудван както с предно предаване, така и с многодисков съединител с връзка на задната ос. В допълнение към ръчната скоростна кутия имаше класическа хидравлична автоматична, както и 6- и 7-степенни преселективни роботи.
Проблеми и недостатъци на първия VW Tiguan (ГАЛЕРИЯ):
Системата за задвижване на четирите колела е с муфта Haldex (четвърто поколение), като тя също изисква смяна на маслото на 60 000 км. В противен случаи първо от строя излиза електрическата помпа. Едно от положителните неща в случая е, че при повреда може да не се слага оригинална муфа, която е доста скъпа, а да се използва по-евтин вариант.
От 2013 година на модела се поставя пето поколение на Haldex, в което обаче вече няма маслен филтър. Затова се препоръчва смяната на маслото да става на интервал от не повече от 30 000 км. Освен това, се износва и лагерът на кардановия вал, който се сменя само със самия вал.