Volkswagen Tiguan, който се произвежда от 2007 до 2016 година, е първородният модел на концерна Volkswagen в класа на компактните кросоувъри. Той се представи отлично на пазара, но имаше и някои проблеми, които разделиха собствениците на два лагера. Единият счита Tiguan за отлично попадение, докато вторите не искат и да чуят повече за този модел.
Кросоувърът споделя платформата PQ35 с модели като Volkswagen Golf, Audi A3, Skoda Yeti и Octavia. По-големият - Volkswagen Passat, също използва много от елементите на шасито. Първоначално Tiguan е оборудван с бензинови двигатели 1.4 TSI (150 к.с.) и 2.0 TSI (170 к.с.), като и с дизелов 2.0 TDI (140 к.с.). През 2011 година моделът претърпя фейслифт, като мощността на 2,0-литровия дизел беше увеличена 180, 200 или 210 к.с.
Разнообразие има и в трансмисията - Tiguan е оборудван както с предно предаване, така и с многодисков съединител с връзка на задната ос. В допълнение към ръчната скоростна кутия имаше класическа хидравлична автоматична, както и 6- и 7-степенни преселективни роботи.
Проблеми и недостатъци на първия VW Tiguan (ГАЛЕРИЯ):
Преди модернизацията си през 2012 година този мотор стана известен с големия разход на масло – литър на 1000 км, който се дължи на лошия дизайн на пръстените на буталата. Проблемът беше разрешен след модернизиране на буталата, както и на ангренажната верига и на нейния обтегач. Също през 2012 година беше променена и вентилацията на картера, където заради скъсана мембрана на вентилационния клапан горната тръба на турбината се запушва. Заради огромното налягане уплътненията на коляновия вал протичат.
Също така инжекторите на този мотор са изключително чувствителни към качеството на горивото. При достигане на пробег от 80 000-100 000 км често от строя излиза водната помпа, както и бобините на стартера. На 120 000 се бъгва клапанът за налягането в маслената помпа и съответно светва лампата ма ниско налягане на маслото в двигателя.