През септември 2021 година в Европа са продадени 718 598 нови автомобила, което е спад с 23,1% на годишна база. Така пазарът на Стария континент се връща на нивото си от същия месец на 1995 година.
Продажбите са по-ниски от септември 2020 година, когато производителите успяха да се възстановяват от ограниченията, наложени заради пандемията. А причината за спада е „липсата на превозни средства, причинена от недостига на полупроводници“, се казва в изявлението на Европейската асоциация на производителите (ACEA).
Основните пазари на континента отчитат двуцифрени спадове, като в Германия той е 25,7%, в Италия - 32,7%, във Франция – 20,5%, а в Испания – 15,7%. В същото време обаче продажбите от началото на годината все още са по-големи от тези за миналата година – 7,5 млн превозни средства, което със 500 000 повече.
Търсенето на електронни компоненти в автомобилния сектор е огромно, тъй като те са нужни за почти всички основни системи и агрегати. Компаниите обаче се конкурират с представители на други индустрии, които също се нуждаят от микрочипове. Това са производители на компютри, смартфони и друга потребителска електроника, които в по-голямата си част се правят в Азия.
„Ако този недостиг не бъде решен бързо, перспективите са доста лоши и през октомври също ще има сериозен спад. Очакваме тази ситуация да продължи и през по-голямата част от 2022 година, още повече че новите огнища на делта-варианта на Covid-19 засегнаха някои от най-важните държави, произвеждащи микрочипове“, обявиха от Британската асоциация на производителите (SMMT).
През септември единствено групата Hyundai-Kia отчита ръст на продажбите, а за деветте месеца на година на плюс са лидерите Volkswagen (8,1%) и Stellantis (8,3%), а също така BMW-Mini (10,9%), Toyota (19,8%) и Volvo (7,4%). Въпреки добрите резултати на Dacia, групата Renault отчете по-ниски продажби от началото на годината (-6,5%), както и Daimler (-5,6%), Ford (-11,2%) и Nissan (-12,4%).