"Кола за всеки джоб и за всяка цел": под този девиз Алфред П. Слоун навремето превърна General Motors в най-големия производител на автомобили в света, а самия автомобил - в нещо общодостъпно. Притежаването на лично превозно средство даде на хората невиждана дотогава свобода, промени из основи трудовия пазар, увеличи конкуренцията между работодателите, разви изцяло нови индустрии, начело с масовия туризъм. Но днес все повече изглежда, че песента на личния автомобил е изпята. Просто защото девизът на Слоун вече не е в сила.
Дори и в заможните западноевропейски страни мнозинството хора не могат да си позволят нови автомобили. Какво ги очаква, когато днешните достъпни бензинови и дизелови коли втора ръка изчезнат от пазара?
Автомобилите поскъпнаха драстично в последните десетина години. Ако през 2010 една малка градска кола в сегмент В (Ford Fiesta, Opel Corsa) струваше около 20 000 лева, днес е над 30 000 лева. В С-сегмента, наричан още "класа на Golf", доскоро можехте да имате прилично оборудван автомобил за 30 000 лева. Сега границата е около 40 000 лева. Най-достъпните седани в D сегмента започваха от 40 000 лева, сега са над 50 000. И така нататък.
Поскъпването на колите надминава в пъти обичайния ход на инфлацията. А, според единодушното мнение на експертите, това е само началото. Ето десетте основни фактора, които ще оформят бъдещето на личния автомобил.
11 причини да се сбогуваме с евтините коли (ГАЛЕРИЯ):
Автомобилните компании обичат да цитират външни фактори, когато трябва да оправдаят по-високите цени. Но истината е, че има и вътрешни - най-вече растящият натиск от акционерите. В миналото повечето автомобилни производители бяха семейни фирми. Днес са завладени от финансови инвеститори, които искат по-голяма възвръщаемост. Volkswagen например години наред работеше с марж на печалба от порядъка на 2-3%. Но сравнението с Toyota и нейните 15% подложи няколко поредни ръководители на германския концерн на твърде голям натиск. Днес всеки иска да продава в по-високите сегменти, с по-голям марж. Peugeot вече го постигна, сега същото е в основата на плана за трансформация на Renault. Това обяснява и все по-бързото оредяване на сегмента на малките автомобили - при повишаващите се технически изисквания те вече просто не са рентабилни. Неотдавна шефът на Skoda Томас Шефер пресметна, че при новите екостандарти един автомобил трябва да струва поне 23 000 евро, за да носи печалба.
* Статията на Константин Томов първоначално е публикувана в списание Bloomberg BusinessWeek Bg