"Кола за всеки джоб и за всяка цел": под този девиз Алфред П. Слоун навремето превърна General Motors в най-големия производител на автомобили в света, а самия автомобил - в нещо общодостъпно. Притежаването на лично превозно средство даде на хората невиждана дотогава свобода, промени из основи трудовия пазар, увеличи конкуренцията между работодателите, разви изцяло нови индустрии, начело с масовия туризъм. Но днес все повече изглежда, че песента на личния автомобил е изпята. Просто защото девизът на Слоун вече не е в сила.
Дори и в заможните западноевропейски страни мнозинството хора не могат да си позволят нови автомобили. Какво ги очаква, когато днешните достъпни бензинови и дизелови коли втора ръка изчезнат от пазара?
Автомобилите поскъпнаха драстично в последните десетина години. Ако през 2010 една малка градска кола в сегмент В (Ford Fiesta, Opel Corsa) струваше около 20 000 лева, днес е над 30 000 лева. В С-сегмента, наричан още "класа на Golf", доскоро можехте да имате прилично оборудван автомобил за 30 000 лева. Сега границата е около 40 000 лева. Най-достъпните седани в D сегмента започваха от 40 000 лева, сега са над 50 000. И така нататък.
Поскъпването на колите надминава в пъти обичайния ход на инфлацията. А, според единодушното мнение на експертите, това е само началото. Ето десетте основни фактора, които ще оформят бъдещето на личния автомобил.
11 причини да се сбогуваме с евтините коли (ГАЛЕРИЯ):
Другият голям проблем при електромобилите е, че те трудно носят печалба. Повечето производители ги продават на себестойност, разчитайки на традиционните си бензинови и дизелови модели за по-добър марж. Така дълго очакваната първа годишна печалба за Tesla бе постигната повече от продадените квоти за емисии (на конкуренти като FCA), отколкото от маржа върху електромобилите на компанията.
Причината е, както обяснява Филип Брюне, че батерията е 50% от цената на електромобила, а 80% от цената на батерията идва от клетките. Които нито един голям производител на автомобили не произвежда сам. Сред десетте най-големи производители на батерии в света няма нито един извън Азия. В Топ 3 са китайската CATL, корейската LG Chem и японската Panasonic, които заедно държат почти 70% от пазара.
Ето го проблема: ако бензиновите и дизеловите коли отпаднат от сметките, производителите ще трябва да печелят от електромобили. Което означава да ги продават на цени, по-високи от себестойността им. И същевременно да започнат да си правят сами батериите. Почти всички предприеха стъпки в тази посока - от Volkswagen и Renault до Tesla. Но създаването на такива производства също е сериозна инвестиция, която трябва после да се изплаща.
* Статията на Константин Томов първоначално е публикувана в списание Bloomberg BusinessWeek Bg