"Кола за всеки джоб и за всяка цел": под този девиз Алфред П. Слоун навремето превърна General Motors в най-големия производител на автомобили в света, а самия автомобил - в нещо общодостъпно. Притежаването на лично превозно средство даде на хората невиждана дотогава свобода, промени из основи трудовия пазар, увеличи конкуренцията между работодателите, разви изцяло нови индустрии, начело с масовия туризъм. Но днес все повече изглежда, че песента на личния автомобил е изпята. Просто защото девизът на Слоун вече не е в сила.
Дори и в заможните западноевропейски страни мнозинството хора не могат да си позволят нови автомобили. Какво ги очаква, когато днешните достъпни бензинови и дизелови коли втора ръка изчезнат от пазара?
Автомобилите поскъпнаха драстично в последните десетина години. Ако през 2010 една малка градска кола в сегмент В (Ford Fiesta, Opel Corsa) струваше около 20 000 лева, днес е над 30 000 лева. В С-сегмента, наричан още "класа на Golf", доскоро можехте да имате прилично оборудван автомобил за 30 000 лева. Сега границата е около 40 000 лева. Най-достъпните седани в D сегмента започваха от 40 000 лева, сега са над 50 000. И така нататък.
Поскъпването на колите надминава в пъти обичайния ход на инфлацията. А, според единодушното мнение на експертите, това е само началото. Ето десетте основни фактора, които ще оформят бъдещето на личния автомобил.
11 причини да се сбогуваме с евтините коли (ГАЛЕРИЯ):
На пръв поглед това е обикновена криза на системата за доставки, породена от прекъсването миналата година и от внезапно нарастналото търсене на всевъзможни мобилни устройства, както и на платки за добив на криптовалути.
Но всъщност сегашният недостиг на интегрални схеми вероятно ще преобрази самия модел, по който автомобилните компании ги купуват. В миналото производителите на чипове бяха сведени до нивото на второразредни доставчици, изграещи според свирката на могъщите автомобилни гиганти. Но сега те умело използват кризата, за да си извоюват по-добри позиции. Шефът на Intel Пат Гелсингър в прав текст посъветва автомобилните компании да спрат да купуват "най-евтините" чипове по 50 цента парчето, и да се пренасочат към по-модерни продукти. Но разликата в цената, естествено, ще е за сметка на крайния потребител.
* Статията на Константин Томов първоначално е публикувана в списание Bloomberg BusinessWeek Bg