Навън вече е студено, като явно "циганско лято" няма да има. Жегата напусна не само улиците, но и мястото под капака на автомобила. Съответно, много собственици забелязват странното поведение на силовия агрегат на техните коли. Той започва да загрява доста по-бавно и да харчи повече гориво. Защо се стига до това?
Независимо от времето навън, бензиновият двигател с вътрешно горене би трябвало да загрява бързо дори при по-големи студове, които все още не са настъпили. При дизела е ясно - той достига работна температура при сериозно натоварване, но какво не е наред с бензина? Не стига, че в автомобила е студено, а и разходът на гориво се увеличава.
Първо, нека припомним, че системата за охлаждане е една от най-важните в автомобила и от нейната работа зависи срока на служба на най-скъпия агрегат - двигателя. Споровете за това, дали той трябва да се загрява преди потегляне няма да престанат, но те се основават на простата истина - при нагряване металът се разширява, а компонентите и агрегати преминават в работен режим.
По-просто казано - за да работи правилно двигателят, той трябва да загрее до работна температура. Преди това да стане, няма как да се иска бързина и скорост. Затова трябва да се изчака стрелката на температурата да се събуди или автомобилът да се кара на ниски обороти.
Процедурата по откриване на евентуални проблеми трябва да стартира с проверка на антифриза. Понякога в системата се появява вода, която кипва и това води до запушвания. Всъщност, охлаждащата течност трябва да се сменя на всеки три години, но при големи натоварвания и движение предимно в градски задръствания е добре този срок да се съкрати наполовина. Успоредно със смяната на антифриза трябва да се провери и състоянието на цялата система за течове. Антифризът затова е в различни цветове - всяка пукнатина ще се види, веднага щом се появи изтичане.
Друг важен елемент при диагностиката е радиаторът. Той трябва да бъде топъл навсякъде, а не само наполовина. Ако не се нагрява равномерно, вероятно има някакъв проблем. Често по-старите радиатори, които на външен вид изглеждат наред, се запушват отвътре. Разбира се, по-добрият вариант е радиаторът да се смени, но може и да се промие.
Сред основните причини за трудното загряване на двигателя я е термостатът, който работи в две положения - отворено или затворено. Докато моторът е хладен, термостатът върти охлаждащата течност по малкия кръг, а когато загрее - по големия. Системата е проста - датчик и клапан, но и тук се появяват проблеми. Заради тях клапанът остава в едно положение. Ако е затворен, автомобилът ще загрява, но ако е в отворено, това ще отнема прекалено много време.
Причината за повредата в случая може да бъде както обикновено износване, така и запушване с мръсотия на системата за охлаждане. Затова е хубаво и този детайл да бъде заменен. Разбира се, проблемът може да бъде и в помпата, но това ще бъде забелязано веднага - или по локвата на асфалта, или по свистенето на задвижващия ремък.
Излизането от строя на системата за охлаждане - било заради запушен радиатор, счупен термостат или нещо друго, е сигурна причина за бъдещи проблеми с мотора. Както работата на студено, така и прегряването, водят до едно и също - двигателят с вътрешно горене излиза от строя. Затова е много по-лесно, преди да се стигне до ремонт на мотора, да се проверява неговото охлаждане. Да не говорим, че е и в пъти по-евтино.