IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

От какво се лишават автомобилите заради дефицита на чипове?

Производителите са принудени да предлагат „супербазово" оборудване

Световната икономика започна да се възстановява с бързи темпове след кризата, причинена от коронавируса. Търсенето на нови автомобили расте, но производителите не могат да се справят заради нов проблем - липса на електронни компоненти.


производство чипове


До това се стигна, след като около преди година основните доставчици на чипове - компаниите - Infineon Technologies AG, NXP Semiconductors NV и STMicroelectronics NV, намалиха сериозно производството. Сега те не успяват да го върнат на старите нива и това се отразява на работата на големите автомобилни концерни.

По информация на Bloomberg, от началото на година проблеми с доставката на чипове са имали General Motors, Toyota, Ford, Volkswagen, Honda, Fiat-Chrysler, Renault и др. Сега към тях се присъединяват и останалите, като положението става все по-тежко. За да не спират производство заради липса на електронно оборудване, автомобилните компании са принудени да продават машини в „супербазово" ниво на оборудване, което означа липса на основни системи и опции.


производство чипове


В съвременните автомобили се използват около 40 електронни системи, за които са нужни липсващите микрочипове. Те се използват в основни системи на автомобила като блока за управление на двигателя, ABS, ESP и мултимедийната система. По информация на Европейската икономическа комисия (ЕЕК), ситуацията се е влошила значително през август и сега срокът за изпълнение на поръчки за чипове достига до 60 седмици, като няма гаранция, че доставчиците ще се справят.

За да излязат от положението, производителите са принудени да търсят различни решения. Автомобилите за някои пазари може да останат без основни системи, но в Европа, Северна Америка, Китай и Япония това няма как да стане заради законовите изисквания. Някои компании се отказаха от цифровите приборни панели и ги замениха с аналогови, като съответно намалиха цените на автомобилите си.


производство чипове


Големият въпрос е „Колко време още ще продължи кризата?" Пред Bloomberg генералният директор на VW Group - Херберт Дийс, заяви, че очаква дефицитът на микрочипове да продължи да тормози индустрията в „близките месеци и дори години", като това ще води до чести спирания на производството. Същото мнение изразиха и от компанията Ndivia, чийто финансов директор Колет Крес беше категорична, че проблемът няма да се реши до края на 2022 година. Представител на друг производител на електронно оборудване - Intel, беше още по-краен, като обяви, че дефицитът ще се запази и през 2023 година.

Все пак има и светлина в тунела. В средата на юли тайванският доставчик на полупроводници (от тях се правят чиповете) Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) стартира анти-кризисна програма. Компанията увеличи сериозно производствените си мощности, като през първата половина на 2021 година е произвела с 30% повече полупроводници в сравнение с предишните 6 месеца. Освен това, TSMC планира да открие нови заводи и да изнесе производството извън Тайван.

0 от 500
  • #20
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    До 9А ти знаеш ли, колко се е променил " компютъра" от 80-те до днес?
  • #19
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    До 13,спряхме се сами,защото прерязахме пътя от който получавахме суровини за тези производства,и те идваха от тогавашния СССР,сега Русия. Без тях сме за наникъде,където се и оказахме.А,новите ни "приятели" ни забиха кирката в главата директно и безцеремонно.
  • #18
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    До 7,каквото и да се въртеше,факта си е факт,че имахме завод за производство на полупроводници и това е,а какво се е въртяло и покакъв начин са взети машините това нямаше никакво значение.Бай Тошо си беше хитър но пресметлив човек и мислеше за народа,а сега са шайка некадърници ламтяща за пари и власт и грам мозък нямат.
  • #17
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    До 5,това бе възможно защото получавахме суровини от Русия,а сега и капачки за буркани неможем да произведем. За тези чипове са необходими суровини,които основно се държат от няколко държави,като основни са Китай и Русия.Непрекъснатите санкции и конфронтация с тях от страна на САЩ и Западнало *** страни доведе до тази криза. И 100 завода да се открият като нямаш суровини нищо нямаш.
  • #16
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Никой няма да върне старите коли, много по-евтино е всичко да е електроника вместо автоматика и механика. И сега сигурно умират от яд, че трябва да слагат прибори със стрелки, вместо таблеки от 50 лв, за които да искат по 2000.
  • #15
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Ако искате да върнат старите коли, то тогава да върнат всичко: и старите телефони с шайба, кинескопите, радиата Веф и Селена, старите хладилници, перални, старите игри на Атари и т. н.: ха-ха-ха :) ... Тогава и без интернет и без драсканици, обиди и простотии по форумите: само в съседната кръчма, на стъргалото и на мегдана
  • #14
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Случайно прочел ( преди 4 седмици )
    Ще накара шофьорите да мислят
  • #13
    13 rate up comment 2 rate down comment
    Чипове ( преди 4 седмици )
    Как точно беше спряна нашата електроника? Забраниха ни да произвеждаме ли? Или като излязохме на свободния пазар сами се оплетохме. Да и се опитвахме да плащаме на инженерите като на чистачки. *** спрял ни някой. Сами се спряхме. В Южна Корея никога не е имало комунизъм. В Северна има и виж до къде са стигнали.
  • #12
    7 rate up comment 5 rate down comment
    До 10 ( преди 4 седмици )
    Нормално да е спрян умишлено след като сме били част от блока загубил студената война.
  • #11
    11 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Социализъм или демокрация- и двете едновременно могат да бъдат лоши или добри в зависимост кой е прилага и какво иска да постигне.