Ако четете бизнес новините в последните дни, нещата напомнят на военни бюлетини: Volvo забавя производството в Гьотеборг, Volkswagen прави същото във Волфсбург, Seat в Марторел, Stellantis и Ford във Франция и Германия. А Toyota дори сви глобалното си производство с цели 40%. И всичко това заради кризата с липса на чипове.
Кога автомобилният свят ще се върне към нормалността? Според различни специалисти и анализатори кризисният период е различен, но дълъг. Но добра новина идва от Тайван, където Министърът на икономиката Ванг Мей-хуа заяви, че компаниите в страната работят усилено, за да отговорят на пазарните нужди. И ако продължават да работят така "балансът между доставките и търсенето на чипове за автомобилната индустрия може да бъде постигнат в последните три месеца на годината".
Тайван наистина може да сложи край на кризата с доставките, тъй като е най-големият производител на чипове в света, с гиганти в сектора като TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Corporation), United Microelectronics Corporation и MediaTek. Но тук идва "препятствието Китай": изявлението на министъра става в деликатен момент, в който китайското военно присъствие и политически натиск са все по-агресивни по отношение на островната държава.
Това със сигурност се отразява на местния икономически живот, който, ако от една страна се стреми да си сътрудничи с партньори с „по-сходен манталитет" (думи на министъра) като европейските демокрации и САЩ, от друга може да се окаже принуден да стане производствено допълнение на Китай.
По тази причина тайванските институции се стремят да изяснят на важни търговски партньори като Америка и Европа, че местната промишленост ще се ангажира да изпълни своята роля в опитите за преодоляване на кризата с чиповете. Всъщност търговските отношения между Тайван и САЩ са печеливши, а наскоро именно сенаторите от Мичиган и Охайо официално поискаха помощта на островната държава за преодоляване на „кризата с чипове“.
Според TSMC, който е най-големият производител на чипове в света с над 50% глобален пазарен дял, кризата може поетапно да се разреши веднага, въпреки че прогнозите предполагат, че производството може действително да се нормализира чак в началото на следващата година. Като се анализират капацитетът на производство на полупроводници и нужните за производството метали може да се появят трудности, които да забавят нещата с още няколко месеца. Но тайванското правителство е по-оптимистично.
Във всички случаи, за да се постигне целта, компаниите ще трябва да разчитат на икономическа и политическа помощ от тайванските власти. И имат уверението на правителството, което ще "продължи да работи за да построи сигурна, надеждна и устойчива верига, с помощта на която ситуацията скоро да се върне към нормалното и да се възстановят пораженията от пандемията".