Новите автомобилни тестове WLTP, които замениха NEDC преди три години с обещанието да дадат на клиентите по-реални данни за разхода и пробега на отделните модели, всъщност са почти толкова подвеждащи, колкото и старият метод, твърдят все повече наблюдатели. Това важи в особено голяма сила за електромобилите. Неотдавна британското издание WhatCar? тества обхвата на 10 електромобила и установи, че те са средно с 15% под официално обявения си пробег, като Fiat 500e се представи с 29% по-зле от обещаното, а Ford Mustang Mach-E - с 20%.
Нийл Уинтън, бившият автомобилен кореспондент на Reuters за Европа, твърди на базата на собствени тестове, че разминаването се простира от едва 4.8% при електрическата Kia Soul до 23.8% за Volkswagen ID.3 и цели 32% за MINI Cooper SE. Това е измерено при нормална употреба в предимно градски цикъл. Разминаванията стават драстични, ако тестът се провежда при преобладаващо магистрални скорости. При тях най-добре се справят Audi e-tron, което губи само 23% от обявения обхват, и Kia Soul EV - 23.1%. При Tesla Model 3 загубеният обхват на магистрала е 30.2%, при Nissan Leaf - близо 55%, а шведският Polestar 2 губи цели 59 на сто от обхвата.
В галерията долу можете да видите представянето на всеки от електромобилите, тествани от Уинтън. Важно е обаче да направим няколко уговорки: първо, обхватът зависи както от стила на каране, така и от температурата на околната среда - при студено време електромобилът потребява много енергия, за да затопли салона, а при горещо - да го охлади, и най-вече да охлажда батерията.
Второто важно уточнение е, че Уинтън не се съобразява с препоръката на производителите батерията да се зарежда само до около 80%, за да се удължи животът й. Освен това той не споменава при какви условия е пробвал всеки от автомобилите - макар да е ясно, че не го е направил едновременно и при еднакви външни температури. С тези уговорки, ето какви отклонения показват 11 от популярните модели на ток в Европа.
Обещаван и реален пробег при 11 електромобила (ГАЛЕРИЯ):