В германския концерн Volkswagen отдавна се тревожат, че дъщерната им марка Skoda може да бие по продажби компанията-майка. Но сега притесненията неочаквано се прехвърлят към сегмента на електромобилите, където Skoda Eniaq май ще се окаже по-търсена от Volkswagen ID.3 и ID.4.
Еniaq е забележимо по-евтин от германските си братовчеди, защото се прави в Млада Болеслав, а не в Цвикау
Трите модела са на една и съща платформа и с еднакви технологии, но се отличават като дизайн - Еniaq е доста по-традиционен, докато двата ID модела се стремят да се отличават от конвенционалните автомобили. Другата разлика е в цената - чешкият електромобил е с около 1600 евро по-евтин от ID.3 в Германия, и с над 3600 евро по-евтин от ID.4.
На ключовия пазар за електромобили - норвежкия - Eniaq е неизменно в Топ 3 след дебюта си през май, и изпреварва ID.4 по продажби. Норвегия се смята за най-показателния пазар за BEV модели не само заради рекордно високия им дял, но и защото там, за разлика от повечето страни в ЕС, няма директни субсидии за покупка на електрически коли.
Като цяло в Европа Eniaq е петият най-продаван електромобил през юни с 5870 бройки, по данни на германския аналитик Матиас Шмид. Пред него се нареждат Tesla Model 3, Renault Zoe, VW ID.3 и ID.4. Шмид обаче смята, че ако се извадят бройките от ID-моделите, регистрирани като служебни автомобили за служители на VW, както и колите в схемата за споделяне We Share, тогава чистите продажби на Eniaq са над тези и на двата електромобила на Volkswagen. Според него главната причина за това е цената.
Eniaq може да си позволи да бъде по-конкурентен, защото се прави не в Цвикау като двата ID модела, а в Млада Болеслав, при по-ниски производствени разходи.