Недостигът на чипове сериозно удари по световната автомобилна индустрия, като решаването на този проблем все още е далеч. Заради дефицита на полупроводници през 2021 година ще бъдат произведени с от 7 до 9 млн автомобила по-малко от предвиденото, твърди в свой анализ компанията BCG.
През първото тримесечие на 2021 година загубите на производителите са около 1,4 млн единици, а през второто - 2,6 млн. Очакванията са през следващите две тримесечия те да бъдат от 3 до 5 млн, в зависимост от сценария на развитие на кризата.
Авторите на изследването твърдят, че проблемът с чиповете се е появил още преди пандемията от коронавирус. Той се е усложнил заради повишеното търсене на други стоки - най-вече битова електроника, както и заради неблагоприятните метеорологични условия (ледената буря в Тексас) и други форсмажорни събития (пожара във фабриката за чипове на компанията Renesas в Япония).
Най-съществени загуби през първата половина на 2021 година понасят Ford (спад с над 700 000 единици), Stellantis (марките Chrysler, Citroen, Dodge, Fiat, Jeep и др. - спад с 600 000 единици) и Renault-Nissan-Mitsubishi (спад с над 415 000 единици).
Въпреки, че доставките на микрочипове постепенно се възстановяват, пандемията продължава да оказва влияние. Новият щам "делта" нарушава сериозно производство през третото тримесечия, като ситуацията се отразява най-вече на развитието на електрическите превозни средства, тъй като те се нуждаят от повече електронни компоненти.
Проблемът става все по-сериозен, защото през четвъртото тримесечие дефицитът на чипове отново ще се увеличи, тъй като интересът към тях от друг индустрии ще нарасне. Това се дължи на увеличението на продажби на битова електроника заради началото на учебната година и на новогодишните празници. Експертите предвиждат нормализиране на ситуацията не по-рано от лятото на 2022 година.