Легендарният инженер и основател на Lotus Cars - Колин Чапмън, обича да казва: „Опрости максимално един автомобил, а после го направи по-лек“. Продукция на днешните производители доказва, че британецът е напълно прав. Мощният двигател ви прави бърз на правата, но ниското тегло – навсякъде. Вижте Lotus Elise (на снимката), който с атмосферния двигател на Toyota с обем 1,6 литра и 136 к.с. ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,5 секунди. А на технична писта роудстърът оставя зад себе си дори суперколи.
В наши дни повечето автомобили (дори тези от сегмент B) тежат над 1 тон, като това се дължи на огромния брой опции и системи за безопасност. Примери това са Fiat 500 с роботизирана трансмисия Dualogic тежи 980 кг, докато Mini Cooper с три врати – 1085 кг. По-голямата Kia Rio достига цели 1200 кг във версията с автоматични скорости.
Днешната подборка припомня едни славни и безвъзвратно отишли си времена, когато производителите можеха да си позволят „да поставят на диета“ дори серийни автомобили, тъй като не е трябвало да отговарят на многобройните изисквания за сертифициране. Все пак в списъка има и два по-съвременни автомобила, като единият е на ток.
Най-леките коли в историята (ГАЛЕРИЯ):
Едно от творенията на легендарния Колин Чапмън, за когото вече стана дума, намира място в този списък. Дебютиралият в началото на 60-те години Lotus Elan има каросерия от стъклопласт, като може да се поръча на части, които клиентът сам сглобява. Чапмън поставя мотора отпред и сам определя дизайна на колата.
Задвижването на култовия роудстър става с 1,5-литров двигател на Ford (по-късно и с 1,6-литров на същата марка), който развива от 90 до 126 к.с. Автомобилът тежи едва 600 кг, но постепенно почва да дебелее, тъй като се по-късно получава редица допълнителни опции.