Легендарният инженер и основател на Lotus Cars - Колин Чапмън, обича да казва: „Опрости максимално един автомобил, а после го направи по-лек“. Продукция на днешните производители доказва, че британецът е напълно прав. Мощният двигател ви прави бърз на правата, но ниското тегло – навсякъде. Вижте Lotus Elise (на снимката), който с атмосферния двигател на Toyota с обем 1,6 литра и 136 к.с. ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,5 секунди. А на технична писта роудстърът оставя зад себе си дори суперколи.
В наши дни повечето автомобили (дори тези от сегмент B) тежат над 1 тон, като това се дължи на огромния брой опции и системи за безопасност. Примери това са Fiat 500 с роботизирана трансмисия Dualogic тежи 980 кг, докато Mini Cooper с три врати – 1085 кг. По-голямата Kia Rio достига цели 1200 кг във версията с автоматични скорости.
Днешната подборка припомня едни славни и безвъзвратно отишли си времена, когато производителите можеха да си позволят „да поставят на диета“ дори серийни автомобили, тъй като не е трябвало да отговарят на многобройните изисквания за сертифициране. Все пак в списъка има и два по-съвременни автомобила, като единият е на ток.
Най-леките коли в историята (ГАЛЕРИЯ):
Този малко известен модел е създаден от бившия инженер на Lotus – Пол Хаусаер и от дизайнера Джон Фрейлинг. Машината е проектирана и сглобена във вид на комплект „кит-кар“ в малко селце в Западен Съсекс. Тя се продава на желаещите през периода 1971-1973 година.
Каросерията от стъклопласт прикрива популярната двувратка Hillman Imp., от която са взети почти всички компоненти – от окачването до двигателя с обем 875 куб см и мощност 51 к.с. Теглото на автомобила, от който са произведени 315 бройки, е 615 кг. А хора, които са карали Clan Crusader, твърдят, че той върви много по-добре, отколкото изглежда.