Легендарният инженер и основател на Lotus Cars - Колин Чапмън, обича да казва: „Опрости максимално един автомобил, а после го направи по-лек“. Продукция на днешните производители доказва, че британецът е напълно прав. Мощният двигател ви прави бърз на правата, но ниското тегло – навсякъде. Вижте Lotus Elise (на снимката), който с атмосферния двигател на Toyota с обем 1,6 литра и 136 к.с. ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,5 секунди. А на технична писта роудстърът оставя зад себе си дори суперколи.
В наши дни повечето автомобили (дори тези от сегмент B) тежат над 1 тон, като това се дължи на огромния брой опции и системи за безопасност. Примери това са Fiat 500 с роботизирана трансмисия Dualogic тежи 980 кг, докато Mini Cooper с три врати – 1085 кг. По-голямата Kia Rio достига цели 1200 кг във версията с автоматични скорости.
Днешната подборка припомня едни славни и безвъзвратно отишли си времена, когато производителите можеха да си позволят „да поставят на диета“ дори серийни автомобили, тъй като не е трябвало да отговарят на многобройните изисквания за сертифициране. Все пак в списъка има и два по-съвременни автомобила, като единият е на ток.
Най-леките коли в историята (ГАЛЕРИЯ):
Създателите на компактния хечбек Citroen AX, който всъщност е прадядо на сегашния C3, не са се безпокоили нито за максимална скорост на правата, нито за стабилност в завоите. Моделът дебютира през 1986 година, като той трябва да зададе нови стандарти за икономия на гориво. И го прави успешно, след като през 1989 година попада в Книгата на рекордите Гинес, където е записан като най-икономичния сериен автомобил в света.
Това става благодарение на едно невероятно постижение – AX изминава 1400 км от Дувър до Барселона със среден разход от 2,7 л/100 км. Принос за този резултат имат компактният мотор с обем 1,0 литър, а също така и превъзходната аеродинамика – коефициентът на челно съпротивление Cx е 0,31, както и ниското тегло – едва 640 кг.