IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Мит ли кара хората да купуват кросоувъри с AWD?

Защо пълноценните SUV модели няма как да конкурират всъдеходите

Маркетолозите уверяват, че повечето модерни SUV със задвижване на четирите колела не отстъпва по никакъв начин на класическите всъдеходи. Просто шофьорът на 4X4 управлява механично трансмисията, докато при AWD това се прави от електрониката. Така ли е наистина?


всъдеходи и кросоувъри


Рекламните брошури на производителите твърдят, че електрониката преразпределя въртящия момент в зависимост от условията на пътя. Именно тук е скрита и голямата измама – въртящият момент няма как да бъде приложен там, където няма съпротивление. Представете си, че едното колело виси във въздуха или се намира върху много хлъзгава повърхност. То ще се върти (или плъзга), а другото колело на същата ос ще стои на едно място, въпреки че е поставено върху повърхност с добро сцепление.

В случая всичко е свързано с диференциала – той изравнява въртящите моменти. При колелото, което се върти безпомощно във въздуха, няма съпротивление, така че няма и момент. Същият - равен на нула, ще бъде и моментът на другото колело. И за да се излезе от подобна ситуация, има нужда от блокировка на диференциала, независимо дали той е между двете оси, или между колелата.


всъдеходи и кросоувъри


При всъдеходите това се извършва механично, докато при кросоувърите подобна система обикновено липсва. Те получават по-евтина и по-опростена електронна „брава“, като тук вече има не блокировка на диференциала, а имитация на това действие. Тази „блокировка“ идва от система за контрол на сцеплението и така се забавя въртящото се колело, като по този начин се създава изкуствено съпротивление. Въртящият момент се увеличава, диференциалът изравнява момента между колелата (или осите) и колата продължава да се движи.

Кросоувър с подобна система за задвижване на четирите колела, разбира се, се чувства по-добре извън пътя в сравнение с версията с предно предаване, но все пак не успява да се представи като пълноценен всъдеход. Понякога обаче тези автомобили дори струват по-скъпо, да не говорим, че при постоянното им използване за офроуд накладките и дисковете се износват по-интензивно.


всъдеходи и кросоувъри


Затова, може да се каже, че модерните SUV дори с 4х4 не са подходящи за каране по тежки терени. Електронното „заключване“ не е пълноценен заместител на механичното предаване при всъдехода, а само него по-евтина и по-малко издръжлива алтернатива.

0 от 500
  • #16
    9 rate up comment 6 rate down comment
    Абе Петре!! ( преди 1 месец )
    Поредната изключително некомпетентна статия!! Ти не правиш разлика между AWD и 4WD бе човече! Повечето кросоувъри с 4х4 са с 4WD която също се управлява от електроника но включва 4х4 само при екстремна нужда,през повечето време са или само на предно или само на задно предаване. AWD са с постоянно 4х4 без значение от условията.Което осигурява по-добро разпределение на мощността, по-добра устойчивост в завои и по-бърза реакция на механиката при поднасяне например! Мит е че разбираш от коли!!!
  • #15
    22 rate up comment 5 rate down comment
    Нека ( преди 1 месец )
    Всеки да си кара каквото иска, аз имам SUV, на обикновен автомобил не мисля да се връщам. Причините са три: пътищата у нас не са за ниски автомобили, по-високата позиция, че ми омръзна от голфове с китайски ксенони и просто ми харесват повече на външен вид. 4х4 не ми е необходимо, затова съм взел само с предно.
  • #14
    51 rate up comment 1 rate down comment
    10grad.bg ( преди 1 месец )
    Колкото е по-проходим джипа ти, по-далеч ще ходиш за трактор.
  • #13
    17 rate up comment 0 rate down comment
    Син ( преди 1 месец )
    То зависи,какво ти трябва. И с какво разполагаш. И колко ги е голямо егото.
  • #12
    25 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Ако не ти пречи на бюджета, със сигурност по-добре с AWD отколкото без. Иначе ако ти е скъпо, ще забележиш липсата му, само ако си скиор, планинар или имаш къща на криво място. През 90% от времето не ти трябва. Смешното е че като обиколиш насам-натам и виждаш че в ранинните големи градове има много повече 4х4-та отколкото в планинските градчета.
  • #11
    7 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Аз също карам х3 и трябва да кажа че има досъа предимства 4х4 особено зимата
  • #10
    11 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    До 4, нещо се бъркаш почти всички коли особено тръковете в щатите са на задно предаване
  • #9
    24 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Ми то не е само мит, просто рекламата си казва думата. Накрая повечето хора разбират че не получават нищо в повече от това модерно 4х4 освен повече разходи. Ама както е казал Бай Ганьо "имал си бол пари, дал си".
  • #8
    23 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 месец )
    Напълно съм съгласен с коментари 5 и 6. Няколко години съм се занимавал с продажба на автомобили и мога да кажа, че 90% от хората нямат дори елементарна обща култура относно автомобилите. Буквално има хора, които не са сигурни колата им с какво предаване е, вие тук говорите за диференциали, блокажи и т.н.
  • #7
    40 rate up comment 2 rate down comment
    Георги ( преди 1 месец )
    В момента карам BMW X3, преди това имах Pajero. Едното няма нищо общо с другото. На Pajero-то скоростната кутия е два пъти по-голяма - има бързи/бавни. Диференциал, кардан, полуоски - всичко е в пъти по-здраво и надеждно. SUV-четата стават колкото да отидеш на ски глокорт, за риба, да минеш по някой калдаръм - толкова. Всеки който си мисли, че има джип е в голяма заблуда :).