Всъдеходите, чиито продажби продължават да се увеличават непрекъснато от 10 години, замърсяват повече природата заради техните размери и тегло. Това обявиха от Световния фонд за природата (WWF) - най-голямата международна неправителствена организация, която се бори за запазване на биологичното разнообразие, устойчивото използване на възобновяеми природни ресурси и намаляване на замърсяването.
От организацията посочват, че продажбите на всъдеходи само в Европа са се увеличили с 44% през 2020 година. Техните размери и тегло гарантират както висок разход на гориво, така и повече вредни емисии СО2 в сравнение със седаните и хечбек моделите в същите сегменти.
"Производителите на автомобили похарчиха 1,8 милиарда евро през 2019 година, за да убедят потребителите да купуват джипове. Това е 42% от рекламната инвестиция в сектора ", категорични са от WWF. И посочват, че всекидневно рекламите на тези автомобили заемат близо 4 часа телевизионно време.
WWF също оспорва аргументите, изложени в тези реклами. В тях всъдеходите са свързвани предимно с природата, но в същото време те са вторият по големина източник на растеж на вредни емисии. Освен това, рискът от попадане в инцидент с подобен автомобил е с 10% по-висок, сочи доклад на природозащитната организация, изготвен съвместно с швейцарската застрахователна компания Axa.
Организацията вече е готова с нов законопроект за климата, в който се предлага допълнителна такса от 10 евро за всеки килограм над 1400 от теглото на автомобила. Във Франция обаче законът беше променен до 1800 кг., което включва 98% от автомобилите, продавани в страната.
Сега гражданската организация призовава за забрана на рекламата на всички замърсяващи природата продукти, в това число и всъдеходите. И предлага парите за реклама на този тип превозни средства да бъде насочена към популяризирането на превозни средства от бъдещето, които са по-леки и отделят по-ниски вредни емисии.
Снимка: Motor