IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Мит ли кара хората да купуват кросоувъри с AWD?

Защо пълноценните SUV модели няма как да конкурират всъдеходите

Маркетолозите уверяват, че повечето модерни SUV със задвижване на четирите колела не отстъпва по никакъв начин на класическите всъдеходи. Просто шофьорът на 4X4 управлява механично трансмисията, докато при AWD това се прави от електрониката. Така ли е наистина?


всъдеходи и кросоувъри


Рекламните брошури на производителите твърдят, че електрониката преразпределя въртящия момент в зависимост от условията на пътя. Именно тук е скрита и голямата измама – въртящият момент няма как да бъде приложен там, където няма съпротивление. Представете си, че едното колело виси във въздуха или се намира върху много хлъзгава повърхност. То ще се върти (или плъзга), а другото колело на същата ос ще стои на едно място, въпреки че е поставено върху повърхност с добро сцепление.

В случая всичко е свързано с диференциала – той изравнява въртящите моменти. При колелото, което се върти безпомощно във въздуха, няма съпротивление, така че няма и момент. Същият - равен на нула, ще бъде и моментът на другото колело. И за да се излезе от подобна ситуация, има нужда от блокировка на диференциала, независимо дали той е между двете оси, или между колелата.


всъдеходи и кросоувъри


При всъдеходите това се извършва механично, докато при кросоувърите подобна система обикновено липсва. Те получават по-евтина и по-опростена електронна „брава“, като тук вече има не блокировка на диференциала, а имитация на това действие. Тази „блокировка“ идва от система за контрол на сцеплението и така се забавя въртящото се колело, като по този начин се създава изкуствено съпротивление. Въртящият момент се увеличава, диференциалът изравнява момента между колелата (или осите) и колата продължава да се движи.

Кросоувър с подобна система за задвижване на четирите колела, разбира се, се чувства по-добре извън пътя в сравнение с версията с предно предаване, но все пак не успява да се представи като пълноценен всъдеход. Понякога обаче тези автомобили дори струват по-скъпо, да не говорим, че при постоянното им използване за офроуд накладките и дисковете се износват по-интензивно.


всъдеходи и кросоувъри


Затова, може да се каже, че модерните SUV дори с 4х4 не са подходящи за каране по тежки терени. Електронното „заключване“ не е пълноценен заместител на механичното предаване при всъдехода, а само него по-евтина и по-малко издръжлива алтернатива.

0 от 500
  • #26
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Бат Ваню ( преди 1 седмица )
    "Просто шофьорът на 4X4 управлява механично трансмисията, докато при AWD това се прави от електрониката. "А ако 4Х4 е с автоматична трансмисия кво прави шофьора?
  • #25
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Ноки ( преди 3 седмици )
    Тия СУВ-ве са връх на инженерната мисъл. Взимаш комби или хеч, правиш го малко по високо и го продаваш за джип. Следва още по гениална идея сваляш го до нормалните му размери и вече продаваш спортен джип.
  • #24
    14 rate up comment 0 rate down comment
    Виктор Вран ( преди 1 месец )
    Не разбирам от коли, не се бия е гърдите колко скъп автомобил имам. Фактите обаче са : моят Кодияк 2018 зимата стига до места където Авенсиса на съпругата ми не. Кодиякът ми не може и да се сравни с Паджерото на съседът ми ( ловец ). Истински джип + добър шофьор нямат граници. А за такива като мен има паркетни SUV с мераци да са джипове...
  • #23
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Rexton SUV ( преди 1 месец )
    ОГРОМНАТА РАЗЛИКА М/У SUV и КРОСОУВЪР Е,ЧЕ SUV е на шаси,а вторият е само купе.И НЕ БЪРКАЙТЕ SUV с OFFROAD, ТОВА СА РАЗЛИЧНИ НАСТИЛКИ С РАЗЛИЧНИ ГУМИ ЗА КАРАНЕ.
  • #22
    7 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Има няколко причини да си ги купуват СУВ-четата.1. Да, по-високи са и за БГ условията са по-подходящи от обикновена кола.2. От известно време е модерно :) да си с такова нещо и затова някой чичковци и лелки много държат да са с такива.3. Не на последно място има доста комлексари, които очакват с луксозният СУВ да получат и съответният статус и уважение :). Независимо от причината дилърите ще Ви бутат да си ги купувате тъй като печалбата от такова возило е по-голяма.
  • #21
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Читател ( преди 1 месец )
    Тази статия е голям срам, да хванете да я изтриете. Тази система със спирачките няма нищо общо с AWD или 4
  • #20
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 месец )
    Какво общо има 4
  • #19
    9 rate up comment 4 rate down comment
    ЩарПоЩар ( преди 1 месец )
    Обожавам моментите в които дърпам съвременни хипстъри "Аз карам джип", вярващи на щампа 4х4 и декоративна пластмаса по праговете из села, преспи и пътища, докато изнервените им жени на прага на нервна криза крещят по тях отвътре в колата.
  • #18
    9 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    До 4, я го попитай твоя австриец защо като чистят тези живеещи по високите баири в подножието на Алпите имат или Субару или Дъстър или нещо друго от този род.
  • #17
    11 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Карам Х3 и попадайки в преспа нямаше излизане. Наложи ми се половин ден да я отривам. Джип без блокаж на диференциала си е пълен ***