fallback

Колко дълго издържат съвременните дизели?

Най-важното са редовното обслужване и качественото гориво, категорични са експерти

В процеса на избор на превозно средство основното нещо, на което обръща внимание купувачът, са характеристиките на задвижващия агрегат. Сред най-важните от тях е ресурсът на мотора – така наречените „мотокачосове“. Под този параметър обичайно се разбира броя на часовете, в които двигателят може да работи. Сред като той бъде изчерпан, се налага основен ремонт.

Срокът на експлоатация зависи от различни фактори – начина на използване на превозното средство, редовното и качествено обслужване, както и от вида на самия двигател. По правило, дизеловите мотори имат по-дълъг срок на експлоатация от бензиновите, което се обяснява с особеностите на тяхната конструкция.

И при дизелите има разлики, като основната от тях е наличието или липсата на турбина. В наши дни производителите се стремят да получат максимална мощност от малък обем на мотора, което прави неговата конструкция по-сложна. Турбината увеличава мощността и намалява разхода на гориво, но с нея агрегатът се износва по-бързо и не достига определения от производителя ресурс. Например, дизелов двигател с атмосферно пълнене изкарва 500 000 км преди основен ремонт. Ако вземем мотор със същия обем, но с турбина, то неговият ресурс е горе-долу наполовина – 250 000 км.

Сред шофьорите е разпространено мнението, че надеждността и експлоатационният живот на дизеловите двигатели са в пъти по-добри от тези на бензиновите. Това не е точно така, защото дизелите също не са застраховани от повреди. Средният живот на такъв мотор е около 300 000 км, докато при бензиновия той е около 200 000 км.

Всичко това също зависи от различни фактори, като сред тях, например, е качеството на горивото. Ако то не е добро, моторът бързо се уврежда и излиза от строя. Затова се препоръчва да се зарежда само от големи вериги бензиностанции, където качеството на горивото е високо.

Друга предпоставка за дълга и безпроблемна експлоатация на дизеловия двигател е оптималната работна температура. Ако има проблеми в охладителната система, натоварването върху самия двигател се увеличава. А дизелът определено не понася високите температури.

Сред предимствата на дизеловия двигател е, че те са нискооборотни, което позволява достигането на пикова мощност при по-ниски скорости. Затова и не се препоръчва тези мотори да бъдат карани на високи обороти, тъй като тогава са застрашени от различни повреди. Освен това, дизелът не обича движение в задръствания, които, при възможност, трябва да бъдат избягвани.

Последното в списъка, но не и по-важност, условие за удължаване на ресурса на дизеловия агрегат е правилното обслужване. Маслото в такъв мотор трябва да се сменя по-често от това на бензиновия двигател. Всеки опит за спестяване от обслужване и консумативи води до различни дефекти и повреди, които са по-тежки и по-трудни за отстраняване в сравнение с тези на бензинов двигател. И съответно излизат по-скъпо на собственика.

fallback
  • #4
    анонимен ( преди 3 години )
    Статията е по скоро невярна! При съвременните дизелови и бензинови смените са на един и същи интервал или км. Дизела не понасял високи температури? Нима бензиновия понася по високи?Дизелов автомобил може дори да се придвижи без охладителна течност при определени условия, бензинов не! С турбината също е много относително, че се скъсява ресурса. Има едни кремави мерцедеси внос от Германия, които са милионници. Единственото вярно нещо е че не трябва да се пести от консумативи!
  • #3
    анонимен ( преди 3 години )
    Пешо, пак се изкаваш малко не подготвен. Живота на един дигател зависи най-вече от неговата поддръжка и донякъде експлоатация. Малък и изпиелн мотор е по-натоварен т голям със същатата мощност. Погледни всички камиони са диезел, за един влекач на ТИР милион км са като таман разработен и ги прави за 3-5г.. Баничарки и бусове до 3.5т ги сцепват в Европа от каране на по 3-500к км ги прдават за източна европа. Никой не е застрахован мотора да се повреди, дори на чисот нови се случва
  • #2
    анонимен ( преди 3 години )
    Съвременните екологични норми не позволяват производството на здрави двигатели.Иначе няма проблем да се направи двигател който да издържа 1 милион км. без ремонти. Най добрата конфигурация за това е следната: Голям обем над 4 литра. задължително 6 цилиндъра. Без разпределителни валове. Електромагнитни клапани. Сух картер и качествена филтрираща система на маслото което пък да е голямо количество.
  • #1
    none ( преди 3 години )
    Хмм. Тази статия трябва да я преведат на италиански и да я разпратят до предишните собственици на новият внос у нас. Иначе статията си е вярна със следните доуточнения: 1. Трябва да се избират доказано надеждни дизелови двигатели при покупката. Има много ненадеждни дизели, които с каквото и да ги караш и както и да ги гледаш си остават такива. 2. Купувайте си нови коли или такива с доказани (в оторизиран сервиз) а не с ама наистина реални километри, щото и проблемите стават много реални ;)))
fallback
Последни