В процеса на избор на превозно средство основното нещо, на което обръща внимание купувачът, са характеристиките на задвижващия агрегат. Сред най-важните от тях е ресурсът на мотора – така наречените „мотокачосове“. Под този параметър обичайно се разбира броя на часовете, в които двигателят може да работи. Сред като той бъде изчерпан, се налага основен ремонт.
Срокът на експлоатация зависи от различни фактори – начина на използване на превозното средство, редовното и качествено обслужване, както и от вида на самия двигател. По правило, дизеловите мотори имат по-дълъг срок на експлоатация от бензиновите, което се обяснява с особеностите на тяхната конструкция.
И при дизелите има разлики, като основната от тях е наличието или липсата на турбина. В наши дни производителите се стремят да получат максимална мощност от малък обем на мотора, което прави неговата конструкция по-сложна. Турбината увеличава мощността и намалява разхода на гориво, но с нея агрегатът се износва по-бързо и не достига определения от производителя ресурс. Например, дизелов двигател с атмосферно пълнене изкарва 500 000 км преди основен ремонт. Ако вземем мотор със същия обем, но с турбина, то неговият ресурс е горе-долу наполовина – 250 000 км.
Сред шофьорите е разпространено мнението, че надеждността и експлоатационният живот на дизеловите двигатели са в пъти по-добри от тези на бензиновите. Това не е точно така, защото дизелите също не са застраховани от повреди. Средният живот на такъв мотор е около 300 000 км, докато при бензиновия той е около 200 000 км.
Всичко това също зависи от различни фактори, като сред тях, например, е качеството на горивото. Ако то не е добро, моторът бързо се уврежда и излиза от строя. Затова се препоръчва да се зарежда само от големи вериги бензиностанции, където качеството на горивото е високо.
Друга предпоставка за дълга и безпроблемна експлоатация на дизеловия двигател е оптималната работна температура. Ако има проблеми в охладителната система, натоварването върху самия двигател се увеличава. А дизелът определено не понася високите температури.
Сред предимствата на дизеловия двигател е, че те са нискооборотни, което позволява достигането на пикова мощност при по-ниски скорости. Затова и не се препоръчва тези мотори да бъдат карани на високи обороти, тъй като тогава са застрашени от различни повреди. Освен това, дизелът не обича движение в задръствания, които, при възможност, трябва да бъдат избягвани.
Последното в списъка, но не и по-важност, условие за удължаване на ресурса на дизеловия агрегат е правилното обслужване. Маслото в такъв мотор трябва да се сменя по-често от това на бензиновия двигател. Всеки опит за спестяване от обслужване и консумативи води до различни дефекти и повреди, които са по-тежки и по-трудни за отстраняване в сравнение с тези на бензинов двигател. И съответно излизат по-скъпо на собственика.