Голяма част от собствениците на автомобили са сигурни, че горивото, което сипват, е някакво еднородно вещество. Според тях, то е стабилно и не се променя, но всъщност съвсем не е така. Понякога автомобилното гориво може да бъде опасно за системите и двигателя на автомобила, категорични са експерти.
На първо място трябва да се знае, че тази почти прозрачна течност, която се излиза от пистолета на бензиностанцията, същност е смес от различни наситени, ненаситени и ароматни въглеводороди, към които са добавени и всевъзможни добавки. Всъщност, горивото, което зареждаме от бензиностанциите, е истински коктейл. Той е така забъркан, че да отговаря на зададените му характеристики.
Какво ще се случи, ако един млечен шейк, не бъде изпит веднага? Той бързо ще се вкисне и ще се превърне в отрова. Същото се получава коктейлите, наречени бензиново и дизелово гориво. Разбира се, то няма да се случи на следващия или по-следващия ден, а доста по-късно.
Производителите на горива посочват като максимален срок на съхраняване 2 години, но експертите препоръчват да не се държи неизползвано повече от 12 месеца. Този срок е напълно достатъчен, за да може горивото да бъде използвано (едва ли някой държи в резервоара си по-старо). Проблемът обаче идва от добавките в горивото, за които се твърди, че запазват своите свойства 14 дни. Сред това започва естественият процес на разлагане на веществата в тях.
С други думи - ако вашата кола е заредена с бензин А-95, но не се кара 2 седмици, то в нейния резервоар ще се окаже гориво с по-ниско октаново число. А ако не се кара месец или два, нещата вече става по-сложни, като постепенното намаляване на октановото число не е толкова страшно.
Проблемът е, че продуктите, които се намират в добавките, остават в горивото. Вече споменатите наситени и ненаситени въглеводороди са в контакт с кислорода във въздуха и се окисляват. Полученото в резултат на този процес вещество също остава в резервоара и колкото по-дълго се задържи в него, толкова повече се увеличат страничните примеси.
Крайният резултат е, че на дъното на резервоара се образуват неразтворими сажди, които са в състояние да извадят от строя горивния филтър и горивната помпа, след като двигателят бъде стартират. При това, разтворените в бензина или дизела субстанции ще попаднат в горивната камера, което ще доведе до образуването на нагар в нея.
Така, в крайна сметка, горивото може да нанесе сериозни увреждания на автомобила. А те лесно може да бъдат избегнати - просто не трябва да се позволява на превозното средство да стои на едно място, за да може гориво в него да се обновява. Това означава поне веднъж седмично.