Винаги сме се чудели с какво ще си запълват времето повечето хора, ако "Левски" и ЦСКА например западнат до степен да не предизвикват интерес. Вече не се чудим: новата линия на разделение и безкрайни спорове в обществото е ясна. Тя, разбира се, е "за" и "против" електромобилите.
Съдейки и по собствения ни форум, разделението по този фронт става все по-явно, а споровете - все по-ожесточени. Което е странно, защото по наше мнение електромобилите днес по никакъв начин не би трябвало да предизвикват крайни емоции: те нито са достатъчно съвършени и безгрешни, за да извикват религиозна вярност, нито са толкова неприятни и недодялани, че да оправдаят омразата на бензиновите фанатици.
Всъщност, както обикновено е случаят с крайните мнения, и тези са плод по-скоро на недостатъчно разбиране и сляпо повтаряне на опорни точки. Ето 12 въпроса за електромобилите, на които непредубедени експерти се опитват да дадат максимално честни отговори.
12 откровени отговора за електромобилите (ГАЛЕРИЯ):
Основно възражение на противниците на електромобилите е, че при тяхното производството, включително на батериите, всъщност се отделят много повече вредни емисии, отколкото при изработването на конвенционална кола с вътрешно горене.
Това е абсолютно вярно. Ако се гледаха само емисиите при производството, едно Lamborghini с V12 мотор щеше да е значително по-екологично от Tesla Model 3. Но щом двата автомобила стъпят на пътя, съотношението започва да се променя. Според консултантската компания FEV са достатъчни 43 400 километра пробег с малък бензинов автомобил, за да се изравнят общите му емисии с тези на електрическия му аналог.
Но и към тези калкулации трябва да подхождаме с известен скептицизъм. Те са валидни, ако цялата енергия за зареждане на електромобила идва от възобновяеми източници. В повечето страни все още случаят не е такъв. В Германия делът на ВЕИ е 46.2% (данни на IRENA от 2018), в България - 15.7%, в САЩ - 14.7%, в Кувейт - едва 0.1%. Изненадващо на върха в тази класация е Албания, където 100% от генерираната електроенергия идва от възобновяеми източници, и по-точно от ВЕЦ (на снимката).