Винаги сме се чудели с какво ще си запълват времето повечето хора, ако "Левски" и ЦСКА например западнат до степен да не предизвикват интерес. Вече не се чудим: новата линия на разделение и безкрайни спорове в обществото е ясна. Тя, разбира се, е "за" и "против" електромобилите.
Съдейки и по собствения ни форум, разделението по този фронт става все по-явно, а споровете - все по-ожесточени. Което е странно, защото по наше мнение електромобилите днес по никакъв начин не би трябвало да предизвикват крайни емоции: те нито са достатъчно съвършени и безгрешни, за да извикват религиозна вярност, нито са толкова неприятни и недодялани, че да оправдаят омразата на бензиновите фанатици.
Всъщност, както обикновено е случаят с крайните мнения, и тези са плод по-скоро на недостатъчно разбиране и сляпо повтаряне на опорни точки. Ето 12 въпроса за електромобилите, на които непредубедени експерти се опитват да дадат максимално честни отговори.
12 откровени отговора за електромобилите (ГАЛЕРИЯ):
Трудно е да се каже, просто защото моментната ситуация едва ли ще се запази дълго във времето. Началната цена на електромобила е по-висока от тази на колата с ДВГ, но разходите за гориво са по-ниски, както и тези за сервизна поддръжка (много по-малко компоненти, няма смени на масло, спирачните дискове и накладки се износват много по-бавно и така нататък. Освен ако не се наложи подмяна на батерията, разбира се).
Въпросът е дали това ще продължи във времето. Основните приходи на автомобилните търговци идват именно от следпродажбеното обслужване, а не от самите продажби. Те ще се стремят да запазят тези приходи. Другият непредсказуем фактор е данъчното облагане. В момента повечето държави, особено тези в ЕС, получават внушителни приходи от акцизите върху автомобилните горива. Правителствата ще трябва да измислят начин да компенсират загубата на тези приходи. Дали ще е чрез допълнителни такси върху електричеството, или върху самите електромобили, още не е ясно. Има предложения и в двете посоки.