Винаги сме се чудели с какво ще си запълват времето повечето хора, ако "Левски" и ЦСКА например западнат до степен да не предизвикват интерес. Вече не се чудим: новата линия на разделение и безкрайни спорове в обществото е ясна. Тя, разбира се, е "за" и "против" електромобилите.
Съдейки и по собствения ни форум, разделението по този фронт става все по-явно, а споровете - все по-ожесточени. Което е странно, защото по наше мнение електромобилите днес по никакъв начин не би трябвало да предизвикват крайни емоции: те нито са достатъчно съвършени и безгрешни, за да извикват религиозна вярност, нито са толкова неприятни и недодялани, че да оправдаят омразата на бензиновите фанатици.
Всъщност, както обикновено е случаят с крайните мнения, и тези са плод по-скоро на недостатъчно разбиране и сляпо повтаряне на опорни точки. Ето 12 въпроса за електромобилите, на които непредубедени експерти се опитват да дадат максимално честни отговори.
12 откровени отговора за електромобилите (ГАЛЕРИЯ):
Простичният отговор е - да. Вярно е, че политическият натиск, с който властите в Китай или ЕС се опитват да ги наложат, на моменти остава сляп за чисто практическите пречки. Примерно предложението на Еврокомисията да се забрани изцяло двигателят с вътрешно горене през 2035 изглежда мъчно изпълнимо, поне в частта на товарните превози. Вероятно по-плавен и продължителен преход би бил и по-безболезнен и евтин за обикновените потребители.
Но въпреки това няма съмнение, че вече е премината точката, от която няма връщане назад. За ЕС преходът към електричество (и водород) e ключ към отърваване от енергийната зависимост от други - най-вече Русия и Близкия изток.
За китайците налагането на електромобилите е начин да престанат да изнасят милиарди долари всяка година към джобовете на европейски, американски и японски автомобилни производители.
Малко по-сложно е да се обясни мотивацията на новата администрация в САЩ, която също направи рязък завой в полза на електрическата мобилност. От този завой сериозно би пострадала тъкмо набралата сили индустрия на шистовия петрол и газ. Но пък е факт, че хората в тази индустрия са като цяло избиратели на републиканците, а на власт в Белия дом са демократите.