В последните две десетилетия Европейският съюз с нарастващо темпо повишава стандартите си за вредни емисии и за безопасност. Което само по себе си е чудесно, разбира се. Но има и една негативна страна: нуждата от нови двигатели, от все повече допълнителни системи за справяне с емисиите и все повече задължително оборудване за безопасност тласка и цените на колите нагоре. В определен момент тази тенденция всъщност обезсмисля усилията за по-чист въздух и по-малко злополуки - просто защото цените на новите автомобили са вече толкова високи, че все повече хора предпочитат покупка на старо. През 2020 дори на заможните пазари в Западна Европа бе отчетен двуцифрен ръст в покупките втора ръка.
Колко точно се оскъпяват автомобилите от изискванията на ЕС? Никой не може да каже с точност, разбира се, защото себестойността на колите е фанатично пазена търговска тайна. Но една съпоставка с пазар като руския - където се продават същите модели, но без особени изисквания - може да подскаже отговора. Ето цените на пет от най-популярните кросоувъри в България и Русия.
Колко струват автомобилите в България и в Русия (ГАЛЕРИЯ):
В България този двулитров двигател отдавна вече не се предлага. Вместо него на въоръжение е агрегат с принудително пълнене - 1.6 GDI. В стартовата си версия той развива 136 конски сили. Най-достъпният Sportage у нас е с него и с ръчни скорости, и започва от 42 460 лева - пренебрежимо малко над руския вариант. Но за да е коректна съпоставката, трябва да видим модел с автоматични скорости - и тогава летвата се вдига до 52 495 лева.
Разбира се, трябва да отбележим, че у нас се предлага модерен 7-степенен автоматик с двоен съединител, докато в Русия става дума за стария 6-степенен автомат.
Разлика: 12 110 лева по-евтино в Русия