Министърът на икономиката Кирил Петков и председателят на борда на директорите на Next.e.Go Mobile Али Визваеи подписаха меморандум за строителството на завод за електрически автомобили в Ловеч. Инвестицията на германския стартъп ще е на стойност 140 милиона евро.
Министър Кирил Петков пред визуализация на бъдещата фабрика в Ловеч. Снимки КОЛЕЛА
На един от терените на бившия завод "Балкан" в Ловеч ще бъде изградена свръхмоделна фабрика за електромобили от бранда e.GO, с капацитет до 30 000 коли годишно, уточни Визваеи. Българската държава е гарантирала определени стимули за инвеститора (на стойност около 34 млн. евро), но те ще са достъпни на два отделни транша едва след изпълняването на определени условия - производството на първия автомобил във вече готовата фабрика, и производството на 20-хилядния автомобил, подчерта министър Петков. Според него така средствата на данъкоплатците са защитени.
Моделът Life Cross, който ще се прави в Ловеч. Снимка РАДОСЛАВ СЛАВЧЕВ
Според д-р Улрих Херман, главен изпълнителен директор на e.GO и професор в Аахенския университет, стартът на производството в Ловеч е предвиден за началото на 2024 година. В самата фабрика при пълно натоварване ще бъдат създадени над хиляда работни места, а непряко - още до четири хиляди, смятат германците.
10 неща, които трябва да знаете за Next.e.GO (ГАЛЕРИЯ):
Все още не можем да дадем ясни индикации за цената на бъдещите ловешки модели на e.GO. В Германия базовият модел стартира от 21 900 евро преди две години. Сега по-високата версия Life Next ще се появи на пазара за 26 650 евро, но от тях трябва да се приспаднат трите различни екопремии, достъпни в момента в Германия, и така крайната цена пада до 16 990 евро.
Тази сума обаче не е показателна. Първо, все още става дума за ранни и малки производствени серии от по няколкостотин автомобила, преди производителят да е постигнал своя break even point (при 14 000 бройки, според Херман). Второ, производителите на електромобили масово завишават цените за държавите, в които има държавна субсидия. В страни без субсидии като България стартовите цени са по-ниски.