Животът не само на водача, но и на неговите пътници зависи от изправността на спирачната система. Малко хора обаче знаят за свойствата на един от компонентите на системата - спирачната течност, което е предпоставка за много неприятни последици. Затова и често се стига до спорове за това, на какъв период трябва да бъде сменяна тя.
Благодарение на спирачната течност енергията от педала на спирачката, натиснат от водача, се прехвърля към накладките и в резултат на това действия автомобилът забавя ход. Повечето шофьори обръщат внимание на дисковете и накладките, като игнорират течността, която е нужна за функционирането на системата. Нередовната замяна на тази течност обаче е причина за големи неприятности, които може да бъдат спестени.
Спирачната течност се използва в системата за стабилизиране, в системата за контрол на сцеплението, както и в системата за подпомагане потеглянето по наклон. Но дори при такова сериозно натоварване нейният ресурс е 30 000 – 40 000 км. Затова е експертите на компания като Bosch, например, препоръчват тя да се сменя веднъж на 2 години.
Какво обаче се случва в действителност? Според статистиката, при всеки трети автомобил на пътя състоянието на спирачната течност е далеч идеалното. За да бъде такава, тя трябва да бъде хигроскопична, тоест да абсорбира перфектно влагата. В спирачната система има клапан, който изравнява налягането, като след попадането си в нея течността на свой ред се кондензира и преминава по веригите на системата под формата на мехурчета.
В един момент тези малки мехурчета се събират в един голям. Заради многото вода в спирачната течност нейният праг на кипене намалява наполовина. Образувалата се каша започва да капи, а парата запушва каналите, по които се движи течността. Първоначално това е придружено от увеличен ход на педала на спирачката и намаляване на ефективността на спиране. А накрая следва и пълен отказ на спирачките.
Друг проблем, за който малцина знаят, е, че старата спирачна течност е много агресивна и с течение на времето може да унищожи части от спирачната система и хидравликата. Това води до допълнителни разходи на собственика за ремонт или подмяна на основни детайли.
Самата смяна на спирачната течност също не е лесна. Например, ако колата е стара или не е оборудвана със система за стабилизация ESP, тогава подмяната се извършва чрез обезвъздушаване. При по-новите и по-сложни технически автомобили обаче се изисква специално оборудване, защото в противен случай старата течност, останала в системата, може да повлияе на качеството на новата.
Що се касае до избора на спирачна течност, то нейните характеристики са посочени в инструкцията да използване на автомобили. Едно обаче е ясно – ако дълго време не сте поглеждали под капака или сте забелязали някакви промени при спиране на колата, не бива да отлагате смяната на спирачната течност. Защото забавянето не е безопасно и струва скъпо.