Първите купувачи на автомобили в Западна Европа най-често се разделят с колите си след петата година, така че това е и основна възрастова категория на пазара втора ръка. Кои модели обаче са относително надеждни на петгодишна възраст, и кои създават повечко ядове? Отговор на това се опитва да даде традиционният доклад на TUV, германската Асоциация за технически инспекции, която всяка година проверява около 10 милиона автомобила. Ето резултатите за колите на възраст 4-5 години, тоест произведени през 2019 и 2020 (тестовете на TUV са правени през 2024). Можете да си припомните и резултатите при автомобилите на 6-7 години, на 8-9 години, на 10-11 години и на 12-13 години.
Най-здравите коли от 2019-2020 година (ГАЛЕРИЯ):
Среден процент проблеми: 6,1%
Среден пробег: 81,000 км
Първото поколение на най-големия кросоувър на чехите се представя учудващо добре. Слаби места са окачването и спирачките, които се износват бързо - впрочем очаквано при голям и тежичък SUV, който в повечето случаи се купува, за да се товари здравата. Двулитровият бензинов TSI е склонен да харчи масло след 100-120 хиляди километра пробег. При дизелите се случват повреди на инжекторите и турбокомпресорите, отново след солиден пробег. Моделът е бил обект на девет сервизни акции, включително за въздушните възглавници и за зле прикрепена плочка на педала на спирачката.
Важно е да напомним, че в доклада са включени само модели, от които достатъчно голям брой са минали технически инспекции в TUV. Това обяснява отсъствието на модели като Honda CR-V, слабо популярни в Германия, както и на цели марки като Subaru, Lexus, Jeep, Alfa Romeo.
В новия доклад прави впечатление цялостното изкачване нагоре на автомобилите от Южна Корея. Освен Hyundai ix20, който влиза в Топ 20, в зелената зона е и Kia Rio. Доста места са се изкачили също Hyundai Tucson и Kia Sportage. Nissan Qashqai, който досега бе сред двойкаджиите, сега влиза ако не в челото, поне в зелената зона.

Mercedes E-Class е моделът с най-голям среден пробег - за четири години и половина в Германия той навърта средно по 103,000 км. Когато видите 15-годишен екземпляр в Горубляне със 106,00 км на таблото, проявете чувство за хумор. Другите най-експлоатирани модели са VW Passat (93,000), Skoda Superb (92,000), Ford Mondeo (89,000), BMW 5 Series (89,000)
Но има и истории с обратен знак. Toyota, който допреди десетина години имаше смазващо надмощие в класацията на TUV, сега има само един модел в зелената зона. Yaris е в жълтата, Aygo - в оранжевата, а толкова популярната у нас Corolla е чак на 87-о място. Стряскащо пропадане е регистрирало Peugeot 2008 - преди година при тригодишните модели кросоувърът влезе в челната десетка по надеждност. Сега, само година по-късно, същият модел от същите производствени години вече е чак 91-ви.
В ЗЕЛЕНАТА ЗОНА: 20. Audi Q5 - 6,1% (73,000 км), 20. Mercedes A-Class - 6,1% (57,000 км),23. Mazda 2 - 6,2% (45,000 км), 23. Seat Ateca - 6,2% (61,000 км), 25. VW Golf - 6,3% (69,000 км), 26. Kia Rio - 6,4% (51,000 км), 27. Audi A6/A7 - 6,5% (83,000 км), 27. VW Beetle - 6,5% (44,000 км), 27. VW T-Cross - 6,5% (38,000 км), 30. Kia Picanto - 6,6% (41,000 км), 31. VW Polo - 7,1% (52,000 км), 31. VW Tiguan - 7,1% (71,000 км), 33. Audi A4/A5 - 7,2% (81,000 км), 33. Ford Puma - 7,2% (36,000 км), 33. Mazda CX-3 - 7,2% (49,000 км), 33. VW Touareg - 7,2% (84,000 км), 37. Volvo XC60 - 7,3% (80,000 км), 38. Suzuki Swift - 7,4% (51,000 км), 39. Mercedes E-Class - 7,5% (103,000 км), 40. Hyundai Kona - 7,6% (50,000 км), 41. Nissan Qashqai - 7,7% (56,000 км), 41. Opel Mokka - 7,7% (52,000 км), 43. Ford Ecosport - 7,9% (46,000 км), 43. Hyundai Kona Elektro - 7,9% (51,000 км), 45. Hyundai i20 - 8,1% (51,000 км), 45. Opel Adam - 8,1% (44,000 км)

Като цяло в последните години корейските автомобили се изкачват нагоре в класацията. Kia Rio и Hyundai ix20 са най-добре класираните
В ЖЪЛТАТА ЗОНА: 47. Ford Fiesta - 8,2% (51,000 км), 47. Opel Grandland - 8,2% (59,000 км), 47. Skoda Fabia - 8,2% (52,000 км), 47. Toyota Yaris - 8,2% (46,000 км), 51. Mazda CX-5 - 8,5% (62,000 км), 51. Skoda Octavia - 8,5% (85,000 км), 51. VW Touran - 8,5% (81,000 км), 54. Kia Ceed - 8,7% (58,000 км), 54. Seat Mii - 8,7% (51,000 км), 54. Smart Fortwo - 8,7% (32,000 км), 54. VW Up - 8,7% (48,000 км), 58. Skoda Rapid - 8,8% (59,000 км), 59. Skoda Citigo - 9,0% (46,000 км), 59. VW e-Up - 9,0% (30,000 км), 61. Seat Arona - 9,1% (48,000 км), 62. BMW 1/2 Series - 9,2% (60,000 км), 62. Hyundai Tucson - 9,2% (59,000 км), 62. Renault Scénic - 9,2% (60,000 км), 62. Seat Ibiza - 9,2% (54,000 км), 66. Seat Leon - 9,3% (68,000 км), 67. Hyundai i30 - 9,4% (60,000 км), 67. Kia Sportage - 9,4% (60,000 км), 69. BMW 3/4 Series - 9,7% (82,000 км), 69. Ford Kuga - 9,7% (63,000 км), 69. Nissan Micra - 9,7% (47,000 км)
В ОРАНЖЕВАТА ЗОНА: 72. Renault Twingo - 9,8% (39,000 км), 73. Audi A1 - 9,9% (47,000 км), 73. Fiat 500 - 9,9% (38,000 км), 75. Citroën C3 - 10,1% (48,000 км), 76. Peugeot 208 - 10,3% (47,000 км), 76. VW Passat - 10,3% (93,000 км), 78. Mazda 3 - 10,4% (59,000 км), 78. Opel Corsa - 10,4% (47,000 км), 78. Toyota Aygo - 10,4% (45,000 км), 81. Ford C-Max - 10,6% (63,000 км), 81. Opel Astra - 10,6% (68,000 км), 83. Ford Focus - 10,7% (66,000 км), 83. Skoda Kamiq - 10,7% (40,000 км), 85. Skoda Superb - 10,8% (92,000 км), 86. Renault Mégane - 11,2% (65,000 км), 87. Toyota Corolla - 11,3% (63,000 км), 88. BMW X3/X4 - 11,4% (72,000 км), 88. Citroën Berlingo - 11,4% (66,000 км), 88. Ford Mondeo - 11,4% (89,000 км), 91. Peugeot 2008 - 11,5% (49,000 км), 92. Renault Clio - 11,7% (53,000 км)
В ЧЕРВЕНАТА ЗОНА: 93. VW Caddy - 11,9% (81,000 км), 94. Fiat Panda - 12,0% (45,000 км), 94. Peugeot 308 - 12,0% (71,000 км), 96. Ford S-Max - 12,3% (85,000 км), 97. Ford Ka+ - 12,5% (43,000 км), 98. Hyundai i10 - 13,4% (42,000 км), 99. Dacia Sandero - 13,6% (49,000 км), 99. Opel Insignia - 13,6% (84,000 км), 101. BMW X5/X6 - 14,4% (83,000 км), 102. Renault Zoe - 14,5% (42,000 км), 103. Mini - 15,6% (48,000 км).

Tesla Model 3 е убедително най-проблемният петгодишен автомобил в Германия. Над 14% от явилите се на технически преглед не са го издържали
На дъното най-интересното е, че сред петте модела с най-много констатирани проблеми няма нито една Dacia - но за сметка на това има по два автомобила на VW Group и на BMW. Последното място убедително е заето от Tesla Model 3, при която инспекторите са установили проблеми при всеки пети проверен автомобил, а 14.2% от американските електромобили дори не са успели да минат ГТП. Качеството на лаковото покритие е лошо, забелязват се следи от корозия, но най-много оплаквания идват от сервизното обслужване на Tesla.
МОДЕЛИТЕ С НАЙ-МНОГО ПРОБЛЕМИ:
104. Opel Crossland - 15,7% (43,000 км)
105. Dacia Duster - 16,2% (58,000 км)
106. Dacia Dokker - 16,7% (62,000 км)
107. Dacia Logan - 16,8% (63,000 км)
108. BMW X1 - 17,4% (61,000 км)
109. Seat Alhambra - 17,5% (76,000 км)
110. BMW 2 Active Tourer - 17,6% (63,000 км)
111. BMW 5/6 Series - 17,7% (89,000 км)
112. VW Sharan - 18,5% (83,000 км)
113. Tesla Model 3 - 19,7% (74,000 км)


0