IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Тайните автомобили на социализма - I част

От Wartburg до Москвич и от FSO до Skoda - моделите, които едва ли някога сте виждали

За всички, освен за по-младото поколение, те са познати до болка. Автомобилите на социалистическия лагер не се отличаваха нито с кой знае какво разнообразие, нито с особена динамика в развитието - някои модели оставаха в производство не 6-7 години, както бе на Запад, а по 10, 20, 30 години. Някои, като УАЗ 469, всъщност се правят и до ден-днешен, гонейки вече половинвековен юбилей.
  
  
Tatra JK2500
Юлиуш Кубански и неговата Tatra JK2500 - автомобил, от който не би се срамувал и най-реномираният западен производител през 50-те
  

  
Ако погледнем назад към колите на Източния лагер, лесно можем да допуснем, че работещите в социалистическата автомобилна индустрия са били бездарни лентяи, на които им е стигало да копират със закъснение западната техника и после да я произвеждат с десетилетия. Но истината не е точно такава. Архивите на автомобилните компании и институти от СССР, ГДР, Полша, Чехословакия - и даже от България - са пълни с интересни, оригинални модели. Проблемът е само, че те си остават прототипи или съвсем ограничени серии, без да стигнат до масовото производство.
  
   
FSO Ogar
Полският FSO Ogar - роден с амбициозната цел да пробие на американския пазар, но в крайна сметка останал само музеен експонат
  
  
Едната основна причина е икономическа: недостиг на средства. Другата е свързана със самия характер на системата, в която да предложиш нещо ново и оригинално бе най-сигурният начин да си навлечеш неприятности.
Така или иначе, нека хвърлим поглед назад към автомобилите на социализма, които така и не получихме.
   
     
Непознатите коли на социализма - I част (ГАЛЕРИЯ):

 

Втора част четете тук.

 

 

0 от 500
  • #17
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Кристиан Борисов ( преди 3 години )
    Чехословашкото купе е истинска красавица! Не знаех за нея. ГДР също има уникално спортно купе от края на 60-те и то сериозно мощно АЛА ФЕРАРИ МОЩНО - Атмосферен V6 агрегат с два огромни аналогови карбуратора с 200 к.с. и тежащо 870 кг. но забравих името на производителя ...има 3 оцелели прототипа!
  • #16
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Пропов ( преди 3 години )
    Чета и плача, плача и чета. Тия *** са погубили толкова красота и труда по създаването
  • #15
    19 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    През 1979 ГДР внася 10 000 броики голф 1 дизел и като го питат тогавашния министър на търговията, Зонтаг, що харчат валута за вноса им и той се смее и вика - то те са си наши коли, просто емблемата им е западна
  • #14
    16 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    За Трабанта 603 и Голфа историята е вярна, но доказателства няма как да се намерят: още като го представят на политбюро, прототипите и документите са прибрани в министерството на промишлеността на ГДР и след това оттам изчезват безследно, а в завода остава едно макетче и няколко снимки на колата. Слуховете са, че проектът е продаден на фолксваген срещу валута и някои отстъпки, между които е и подарения лиценз за двигателите на Вартбург 1.3 и Трабант 1.1 по-късно през 80-те.
  • #13
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Баба Меца ( преди 3 години )
    Драги всезнайковци,Не трябва да вадим нещо от контекста на времето му. Най тъжното за соца е че всъщност идеологическата манипулация е прецакала толкова проекти с инженерна и пазарна обосновка, и повярвайте ми, ако бяха започнали през 55та с татрата(и мен ме кефи, макар че трудно ще се пъхна в нея) надали в 89та руските коли щяха да са чак така дървени както ги помним. По същото време доста от машините произведени по света не са били много по различни.
  • #12
    6 rate up comment 6 rate down comment
    Москвич 8-мак ( преди 3 години )
    Лоша дума за социализъма да не съм чул/прочел! Та ние замалко да съборим прогнилия капитализъм и да освободим поробените народи! *** лошото на всичко описано горе е , че е "замалко" и" ако". Но иначе щеше да стане, сигурен съм.
  • #11
    13 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Чета и почвам да си мисля какви *** е имал соца за мениджъри- *** ! Не се радвай на живота - нека ни е трудно? Направи си сам живота труден. И сега в аРусия тази шизофрения продължава.
  • #10
    10 rate up comment 5 rate down comment
    Пупи ( преди 3 години )
    Вартбург 313 е реално най-цялостния автомобил от изброените. Татра 55та има сериозни диспропорции. Шкодата 760 също изглежда домислена. Соца не беше за баровци и да си баровец - яхти като титаник. Капитализма ще изяде планетата, панвие се смейте на Бай Тошо и Ленин.
  • #9
    6 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Тази Sкoda 760 е впечатляващ автомобил модерен и красив.
  • #8
    6 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Polonez са най-хубавите соц.коли, най-модерно изглеждащи, и този Полонез в статията е много хубав за САЩ, който е за износ, също Skoda 760.