IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Тайните автомобили на социализма - I част

От Wartburg до Москвич и от FSO до Skoda - моделите, които едва ли някога сте виждали

За всички, освен за по-младото поколение, те са познати до болка. Автомобилите на социалистическия лагер не се отличаваха нито с кой знае какво разнообразие, нито с особена динамика в развитието - някои модели оставаха в производство не 6-7 години, както бе на Запад, а по 10, 20, 30 години. Някои, като УАЗ 469, всъщност се правят и до ден-днешен, гонейки вече половинвековен юбилей.
  
  
Tatra JK2500
Юлиуш Кубански и неговата Tatra JK2500 - автомобил, от който не би се срамувал и най-реномираният западен производител през 50-те
  

  
Ако погледнем назад към колите на Източния лагер, лесно можем да допуснем, че работещите в социалистическата автомобилна индустрия са били бездарни лентяи, на които им е стигало да копират със закъснение западната техника и после да я произвеждат с десетилетия. Но истината не е точно такава. Архивите на автомобилните компании и институти от СССР, ГДР, Полша, Чехословакия - и даже от България - са пълни с интересни, оригинални модели. Проблемът е само, че те си остават прототипи или съвсем ограничени серии, без да стигнат до масовото производство.
  
   
FSO Ogar
Полският FSO Ogar - роден с амбициозната цел да пробие на американския пазар, но в крайна сметка останал само музеен експонат
  
  
Едната основна причина е икономическа: недостиг на средства. Другата е свързана със самия характер на системата, в която да предложиш нещо ново и оригинално бе най-сигурният начин да си навлечеш неприятности.
Така или иначе, нека хвърлим поглед назад към автомобилите на социализма, които така и не получихме.
   
     
Непознатите коли на социализма - I част (ГАЛЕРИЯ):

 

Втора част четете тук.

 

 

0 от 500
  • #7
    8 rate up comment 5 rate down comment
    l3xter ( преди 2 години )
    Танкове или не - Хубави са.
  • #6
    11 rate up comment 20 rate down comment
    Гришата ( преди 2 години )
    Соц колите са недодялани и въшливи като строя който ги създава. Да не забравяме че повечето са copy/paste на западни модели a някой дори директно откраднати.
  • #5
    8 rate up comment 3 rate down comment
    до 5 ( преди 2 години )
    Хахаха, добър е този, не бях го чувал. Помня като дете един приятел на дядо ми имаше и ме е возил няколко пъти - усещаше се, все едно си в танк :)
  • #4
    34 rate up comment 4 rate down comment
    Петко ( преди 2 години )
    Любимият ми виц за Варшава, който ги помни от едно време. Спира на бензиностанция и казва на момчето - до горе. Зарежда, зарежда, 50-60-70-80-90-100-200 литра и продължава да зарежда, пита собственика - какво става тук? Той - извинявай, аз съм забравил да я изгася.
  • #3
    17 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    москвича е идеален, конглокент на ауди 100 и дори по-хубав.
  • #2
    34 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Като се има в предвид че автомобилостроенето е оставено в 3-та глуха , всички проекти са достойни за награда-
  • #1
    22 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Татрата е разкошна наистина. И жълтия Вартбург също - ама само на външност :)