През по-голямата част от автомобилната история тъкмо Европа е била континентът, на който останалият свят е завиждал за колите му. В края на краищата именно Старият континент даде на света Mercedes и Citroen, Ferrari и Rolls-Royce, BMW и Alfa Romeo, Bugatti и Jaguar. Както и стотици други по-малки имена, грижещи се всеки автомобилен вкус на европейците да бъде задоволен.
Всички големи пазари в Европа - от Великобритания до Испания - регистрират истински бум в продажбите на употребявани автомобили през миналата и тази година: ясен знак, че напомпаните от изискванията на Брюксел цени на новите са по джоба на все по-малко хора
В последните години обаче ситуацията започна да се променя, а в следващите 4 ще се измени драматично. Континентът, който имаше най-голям избор от автомобили, ще има най-ограничен - естествена последица от политиката за намаляване на емисиите и за повишаване на безопасността на автомобилите. И двете цели заслужават само адмирации, разбира се. Но е съмнително доколко ще бъдат постигнати на практика, защото постоянно растящите цени на новите коли в Европа тласкат все повече хора към втората употреба - не само в България, но и в Испания (70% ръст на вторичния пазар през 2020), във Франция, дори в Германия.
Постарахме се да подберем 15 модела, които според нас биха се радвали на интерес в България, но не се предлагат у нас - било заради екологията, било заради стандартите за безопасност, било по икономически причини. Ако чувствате, че списъкът е непълен, можете да го допълните в коментарите.
15 коли, от които сме лишени в България (ГАЛЕРИЯ):
А и ако се съди по скромните продажби в Европа - едва 559 автомобила за първите пет месеца на 2021 - Alpine надали може да разчита на нещо голямо в България. Главната причина е цената: базовата А110S e 58 000 eвро във Франция, а версията Legende е 62 100 евро, което си е цената на Porsche Cayman.
Но Alpine си има и своите козове - от фантастичния дизайн, през добрата динамика (292 коня за по-мощната версия), до отличното управление, дело на майсторите от Renault Sport. Бившият водещ на Top Gear Джеймс Мей толкова я хареса, че я обяви за "кола на годината" и после си купи една за лично ползване.