IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Идва ли краят на семейните комбита?

Продажбите в сегмента намаляват, като вината не е само на кросоувърите

За последните 20 години пазарният дял на комбита е намалял наполовина, сочат резултатите на агенция JATO Dynamics, която в свой анализ разкрива причините за това.


комбита


Основната от тях е огромният интерес към кросоувърите, който промени глобалния пазар като цяло. Благодарение на тях автомобилната индустрия успя да преодолее няколко криза, като последната от тях е от миналата година. Именно кросоувърите и SUV-моделите се превърнаха в основния семеен автомобил на повечето водещи пазари по света.

Данните сочат, че преди 20 години комбитата са заемали 6,1% от общия пазар, което прави около 2,9 млн. бройки. Година по-късно те записват рекордни дял и обем – 6,9% и 3,2 млн. продажби. През 2020 година ситуацията е коренна различна – едва 1,75 млн. бройки или 2,7% от общите продажби. Още по-лошото е, че през първите 3 месеца пазарният дял на комбитата продължава да спада до 2,4%, което кара експертите да си зададат въпроса - „Умира ли наистина този сегмент?“


комбита

Ето как се движат продажбите на комбита през последните 20 години, като ясно се вижда, че резултатите им падат непрекъснато.

Основните причини за това са две. Първата е в промяната на мнението на потребителите за комбитата. Те са създадени като търговско превозно средство и едва по-късно се превръщат в традиционен семеен автомобил. Затова и на повечето пазари, с изключение на Германия, Италия и Скандинавия, техните продажби рязко намаляха. Да не говорим, че в региони като САЩ, Латинска Америка и Азия тяхното търсене винаги е било минимално, тъй като там са считани за скучни автомобили за възрастни хора.

Другата причина е конкурентната атака на SUV-моделите, които имат сходна концепция. Общо-взето SUV-автомобилът е „вдигнато“ комби с по-висока позиция на водача, което предлага по-удобно влизане и излизане, както едновременно с това дава усещане за сигурност. През 2000 година на глобалния пазар на всяко продадено комби са се пазали 1,9 кросоувъра. През миналата година съотношението е нараснало на 16,3, което това показва, че комбитата определено стават жертва на SUV-автомобилите.


комбита


Какво е бъдещето на комбитата? Няма как то да бъде светло, дори напротив. Фактът, че на ключови пазари като САЩ и Китай интерес към тях липсва ги прави много уязвими към пълно изчезване през следващите няколко години. Доказано е, че един сегмент няма как да зависи само от един пазар, освен ако не е популярният в съответната държава (пример за това са пикапите в САЩ и „кей-карс“ в Япония). Затова и перспективите пред комбитата изглеждат доста мрачни и те изглеждат напълно обречени.

0 от 500
  • #6
    5 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Истината е че СУВ е изключително удобна кола. Първо, обзора е много по-добър от на лека кола. Като карам виждам колко коли има пред мен, защото виждам над таваните на леките коли пред мен, Има и един ефект от по-високата позиция, примерно караш със 130км.ч., но усещането е че си с 80-90км.ч. Няма да коментирам 2000л. обем при свалени седалки, 7 места, въздушно окачване, вдига СУВа с още 20см. нагоре, оня ден един ВАН затънал във водата в Сарафово, вдигам моята и минах без проблем през водата.
  • #5
    3 rate up comment 18 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Сув е колатя висок минава отвсякъде и сигурен седаните са отживелица от 60-те
  • #4
    9 rate up comment 4 rate down comment
    Брадвата ( преди 2 години )
    Що бе? Имам комби, седан и отскоро ван. Комбито е най-забавно и по-скоро да махна седана, който беше втора кола. А ако имах пари за чисто ново бързо комби, със сигурност щях да си купя такова. Практични са, освен всичко друго, а и предлагат големи мотори+4х4, което във ван е по-скоро изключение
  • #3
    31 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Ам хората искат паркетни жипчета, нищо че с едно поло може да минеш през далеч по-лош терен. Всичко е маркетинг и изгладени мозъчни клетки. Пример - #3
  • #2
    3 rate up comment 30 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Причината е че който се качи на СУВ, не се връща на лека кола. Комбитата ще изчезнат, след тях и всички останали леки коли, може би само класа на големите лимузини може да оцелее и тук там някой хот хечове и др. коли за забавление.
  • #1
    11 rate up comment 4 rate down comment
    До авторчето ( преди 2 години )
    По-скоро ти си обречен