За последните 20 години пазарният дял на комбита е намалял наполовина, сочат резултатите на агенция JATO Dynamics, която в свой анализ разкрива причините за това.
Основната от тях е огромният интерес към кросоувърите, който промени глобалния пазар като цяло. Благодарение на тях автомобилната индустрия успя да преодолее няколко криза, като последната от тях е от миналата година. Именно кросоувърите и SUV-моделите се превърнаха в основния семеен автомобил на повечето водещи пазари по света.
Данните сочат, че преди 20 години комбитата са заемали 6,1% от общия пазар, което прави около 2,9 млн. бройки. Година по-късно те записват рекордни дял и обем – 6,9% и 3,2 млн. продажби. През 2020 година ситуацията е коренна различна – едва 1,75 млн. бройки или 2,7% от общите продажби. Още по-лошото е, че през първите 3 месеца пазарният дял на комбитата продължава да спада до 2,4%, което кара експертите да си зададат въпроса - „Умира ли наистина този сегмент?“
Ето как се движат продажбите на комбита през последните 20 години, като ясно се вижда, че резултатите им падат непрекъснато.
Основните причини за това са две. Първата е в промяната на мнението на потребителите за комбитата. Те са създадени като търговско превозно средство и едва по-късно се превръщат в традиционен семеен автомобил. Затова и на повечето пазари, с изключение на Германия, Италия и Скандинавия, техните продажби рязко намаляха. Да не говорим, че в региони като САЩ, Латинска Америка и Азия тяхното търсене винаги е било минимално, тъй като там са считани за скучни автомобили за възрастни хора.
Другата причина е конкурентната атака на SUV-моделите, които имат сходна концепция. Общо-взето SUV-автомобилът е „вдигнато“ комби с по-висока позиция на водача, което предлага по-удобно влизане и излизане, както едновременно с това дава усещане за сигурност. През 2000 година на глобалния пазар на всяко продадено комби са се пазали 1,9 кросоувъра. През миналата година съотношението е нараснало на 16,3, което това показва, че комбитата определено стават жертва на SUV-автомобилите.
Какво е бъдещето на комбитата? Няма как то да бъде светло, дори напротив. Фактът, че на ключови пазари като САЩ и Китай интерес към тях липсва ги прави много уязвими към пълно изчезване през следващите няколко години. Доказано е, че един сегмент няма как да зависи само от един пазар, освен ако не е популярният в съответната държава (пример за това са пикапите в САЩ и „кей-карс“ в Япония). Затова и перспективите пред комбитата изглеждат доста мрачни и те изглеждат напълно обречени.