Предполагаме, че всички сте пределно наясно, че роторния (ванкелов) двигател е изиграл доста голяма роля в историята на Mazda. Изобретението на германския инженер Феликс Ванкел, в по-окончателен вариант, се появява в началото 60-те години на миналия век. Японската компания, в търсене с какво да е по-различна от конкуренцията в родината си, възприема тази технология, купува лиценза и прави някои подобрения по агрегата.
Използването на централна въртяща се част в цикъла на възпламеняване, означавало, че роторният двигател бил по-лек и по-мощен от агрегатите с цилиндри по онова време, което го правело подходящ за спортни коли. Но имало и обратна страна на медала: липса на мощност при по-ниски обороти и доста голям разход на гориво.
Ванкеловият двигател дебютира при модела Cosmo Sport на Mazda през 1967 година, като предлага мощност от 112 к.с. при 7000 об/мин, постигал максимална скорост от 185 км/ч и позволявал спринт на четвърт миля за 16,4 секунди. Накратко - печеливша концепция. Която се запазва чак до "пенсионирането" на RX-8 през 2021 година - около 45 години след началото.
Но, в използването на роторния двигател, Mazda прави и някои доста екстравагантни опити. Връщайки се към 70-те години на 20 век, виждаме как японците се чудели дали ванкелов агрегат би могъл да се използва в нещо по-голямо от спортна кола. Доста по-голямо, всъщност. И по-точно - минибус. Вижте историята на странния Parkway 26:
Запознайте се с най-рядката Mazda с роторен двигател (ГАЛЕРИЯ)
Ами, числата говорят сами: тежащ и без това почти три тона, минибусът се нуждаел от чифт 70-литрови резервоари, за да посрещне ненаситността на двигателя, плюс отделен 1000-кубиков възвратно-постъпателен агрегат, който да захранва климатичната система, която била опционална.
Това добавило около 400 кг към нетното тегло и направило разходите за производство и поддръжка доста неприемливи. Така, роторно-задвижвания Parkway се оказал лоша инвестиция и за три години от Mazda реализирали едва 44 бройки. Точно така – четиридесет и четири!