Предполагаме, че всички сте пределно наясно, че роторния (ванкелов) двигател е изиграл доста голяма роля в историята на Mazda. Изобретението на германския инженер Феликс Ванкел, в по-окончателен вариант, се появява в началото 60-те години на миналия век. Японската компания, в търсене с какво да е по-различна от конкуренцията в родината си, възприема тази технология, купува лиценза и прави някои подобрения по агрегата.
Използването на централна въртяща се част в цикъла на възпламеняване, означавало, че роторният двигател бил по-лек и по-мощен от агрегатите с цилиндри по онова време, което го правело подходящ за спортни коли. Но имало и обратна страна на медала: липса на мощност при по-ниски обороти и доста голям разход на гориво.
Ванкеловият двигател дебютира при модела Cosmo Sport на Mazda през 1967 година, като предлага мощност от 112 к.с. при 7000 об/мин, постигал максимална скорост от 185 км/ч и позволявал спринт на четвърт миля за 16,4 секунди. Накратко - печеливша концепция. Която се запазва чак до "пенсионирането" на RX-8 през 2021 година - около 45 години след началото.
Но, в използването на роторния двигател, Mazda прави и някои доста екстравагантни опити. Връщайки се към 70-те години на 20 век, виждаме как японците се чудели дали ванкелов агрегат би могъл да се използва в нещо по-голямо от спортна кола. Доста по-голямо, всъщност. И по-точно - минибус. Вижте историята на странния Parkway 26:
Запознайте се с най-рядката Mazda с роторен двигател (ГАЛЕРИЯ)
Но защо на този бус му е трябвал роторен двигател? В онези години проблемът със замърсяването започнал да става все по-дискутиран и регулациите започнали да се затягат. От Mazda решили да оборудват возилото с ванкеловия агрегат 13B от спортната кола RX-3, защото той успешно покрил изискванията за емисии в Япония. Освен това бил доста способен и гладко работещ мотор. Но какво можело да се обърка?