В последните четири десетилетия автомобилите постепенно се напълниха с всевъзможни датчици - в което, разбира се, няма нищо лошо. С колкото повече информация разполагат електронните блокове за управление, толкова по-прецизни са в работата си. Има само един малък проблем: всички тези датчици са склонни да лъжат, както отбелязват експертите на ZR. Някои го правят нарочно, по замисъл на конструкторите; други - от недомислие или пък заради напредването на възрастта им. Понякога грешните им показания не носят особена вреда. Но има и немалко случаи, в които те застрашават надеждността на автомобила.
13 датчика, които най-често лъжат (ГАЛЕРИЯ):
Главен инструмент за понижаване на разхода и вредните емисии на модерните автомобили. Но и той започва да лъже, ако се появи неравномерно разпределение на въздуха или горивото по цилиндрите. Достатъчно е някоя дюза да дефектира, да се разхерметизира всмукателният колектор, да прекъсва свещ или да падне компресията. Даже и при съвсем нова кола няма четири еднакво работещи цилиндъра. Всеки цилиндър би трябвало да си има своя ламбда-сонда, за да е коректно измерването и да се коригира точно съставът на горивната смес. Има такива двигатели, разбира се, но мнозинството предпочитат по-простото (и по-евтино) устройство.
Датчикът за кислорода може да послъгва и заради човешка намеса - примерно след некачествен ремонт с използване на силициеви уплътнители, които го "отравят". А особено тежка е съдбата му при по-стари автомобили, чиито собственици са решили да премахнат катализатора - често явление в България.