Цената на новите автомобилите в близко бъдеще ще се увеличи сериозна по целия свят, категоричен е един от водещите анализатори на агенция Bloomberg – Анджани Триведи, според когото причините са както пандемията от коронавирус, така и основните характеристики на автомобилната индустрия.
Според Trivedi, един от основните източници на растеж ще бъде повишаването на цените на суровините. Всъщност през последните месеци цените на стоманата (която се използва в конструкцията на каросерията, двигателя и трансмисията) и на пластмасата (от която се правят брони, вътрешни части и много други компоненти) са се увеличили значително.
Големи компании като Toyota, Nissan и Ford вече намалиха производството поради липса на полупроводници, но това не е основната причина. Автомобилните производители са се справили добре с коронавирусната криза и въпреки спада в производството през първото тримесечие на 2021 година, дори са успели да увеличат печалбите.
Дори прекъсванията в доставката на компоненти не са оказали влияние върху тази тенденция, но компаниите очакват, че заради недостига на електронни чипове производството тепърва ще спада, при това сериозно. Прогнозите са, че през тази година ще бъдат произведени с 4 млн. по-малко нови автомобили, което е спад с около 5% от средното годишно ниво.
В същото време разходите растат и това ще се окаже огромен проблем за автомобилната индустрия. Фирмите се нуждаят от определено количество продукция, за да компенсират разходите си и когато това не се случва, започнат проблемите. Експерти предричат, че общо спад от 10% на продажбите на нови автомобили би довел до намаляване на оперативните печалби с 40%. И това е оптимистичният сценарий, който трудно може да бъде постигнат, дори ако бъдат премахнати всички отстъпки и промоции, предлагани от производителите по цял свят.
На свой ред, потребителите не са готови за очертаващия се скок на цените, категоричен е Триведи, като показва маркетингови проучвания за САЩ. Според анализ на Cox Automotive, само четирима от десет американски шофьори са готови да платят 12% над текущата фабрична цена (средно това са около 5000 долара) . Индексът на достъпност на автомобилите в Щатите започна да пада и това накара 40% от тези, които планираха покупка на нова кола, да отложат това за бъдеще време.
Според Триведи, автомобилната индустрия може да няма полезен ход в тази ситуация. Ако продажбите започнат да се забавят заради нарастването на продажните цени, компаниите рискуват по-ниски печалби. В същото време обаче тези производители, които се опитат да задържат цените, за да стимулират търсенето, рискуват да се сблъскат с недостиг на компоненти. Това ще се отрази на производството и фирмите ще претърпят загуби.
В крайна сметка, от всичко това страда клиентът, който е изправен пред избор – скъпа кола или никаква кола. Съответно, ще скочат и цените на употребяваните автомобили, тъй като предлагането ще намалее. И това още веднъж доказва, че световната автомобилна индустрия е изправена пред трудни времена ...