Колкото са по-големи, толкова по-тежко падат: тази мъдрост, родена някога в света на бокса, чудесно съответства и на автомобилните компании. Историята на най-големите им гафове, довели до изтегляния на милиони автомобили от пазара и до рекордни съдебни дела и обезщетения, е всъщност поредица от нови и нови доказателства, че спестяването на дребно винаги излиза солено на финала.
Експлодиращият Ford Pinto. Оказа се, че компанията е знаела за дефекта, но е пресметнала, че ще й е по-изгодно да изплаща обезщетения на жертвите, отколкото да го отстрани
През първите 50 години от автомобилната ера гафовете и недоглежданията на производителите минават повече или по-малко метър: клиентите нямат навика да си търсят правата. Но с масовизацията на автомобила в Америка през 30-те скандалите зачестяват, регулацията се затяга и компаниите вече носят отговорност за грешките си. Ето 15 от гафовете на производителите, вдигнали най-голям шум през годините.
15-те най-големи гафа на производителите (ГАЛЕРИЯ):
Вероятно най-скандалният случай в историята. В началото на 70-те Ford представя новия си модел Pinto - но бързо се оказва, че колата е опасна. Липсва каквато и да било по-солидна преграда между резервоара и болтовете по задния корпус на автомобила. Дори при леки удари - примерно с 20 км в час - болтовете пробиват резервоара и избухва пожар. Разследване на властите свързва този дефект с поне 27 смъртни случая.
Истинският скандал се разразява, когато става ясно, че във Ford са знаели за проблема, който можел да бъде отстранен с модификация в горивната система на стойност 11 долара на автомобил. В бележка, изтекла после в медиите, шефове в компанията преценяват, че за Ford ще е по-евтино да изплати обезщетения на загиналите, отколкото да отзове всички произведени бройки.