Колкото са по-големи, толкова по-тежко падат: тази мъдрост, родена някога в света на бокса, чудесно съответства и на автомобилните компании. Историята на най-големите им гафове, довели до изтегляния на милиони автомобили от пазара и до рекордни съдебни дела и обезщетения, е всъщност поредица от нови и нови доказателства, че спестяването на дребно винаги излиза солено на финала.
Експлодиращият Ford Pinto. Оказа се, че компанията е знаела за дефекта, но е пресметнала, че ще й е по-изгодно да изплаща обезщетения на жертвите, отколкото да го отстрани
През първите 50 години от автомобилната ера гафовете и недоглежданията на производителите минават повече или по-малко метър: клиентите нямат навика да си търсят правата. Но с масовизацията на автомобила в Америка през 30-те скандалите зачестяват, регулацията се затяга и компаниите вече носят отговорност за грешките си. Ето 15 от гафовете на производителите, вдигнали най-голям шум през годините.
15-те най-големи гафа на производителите (ГАЛЕРИЯ):
Eдна от най-нашумелите сервизни акции е предизвикана от Firestone, американската дъщерна компания на японския гигант Bridgestone. В края на 90-те производителят пуска на пазара нови модели гуми, предназначени специфично за тежките пикапи и кросоувъри на Ford. Няколко производствени серии обаче се оказват дефектни - при тях протекторът най-неочаквано се отлепя от намиращия се под него метален мрежест слой. В резултат гумата буквално се пръсва в движение, най-често предизвиквайки преобръщане на автомобила. Поне 271 смъртни случая са свързани с този проблем. Вдига се страхотен шум в медиите, Firestone отзовава 6.5 милиона гуми, а Ford - всичките 13 милиона автомобила, оборудвани с гуми от доставчика, с когото прекратява всякакви взаимоотношения. Скандалът води до оставките на шефовете и на двете компании.