Колкото са по-големи, толкова по-тежко падат: тази мъдрост, родена някога в света на бокса, чудесно съответства и на автомобилните компании. Историята на най-големите им гафове, довели до изтегляния на милиони автомобили от пазара и до рекордни съдебни дела и обезщетения, е всъщност поредица от нови и нови доказателства, че спестяването на дребно винаги излиза солено на финала.
Експлодиращият Ford Pinto. Оказа се, че компанията е знаела за дефекта, но е пресметнала, че ще й е по-изгодно да изплаща обезщетения на жертвите, отколкото да го отстрани
През първите 50 години от автомобилната ера гафовете и недоглежданията на производителите минават повече или по-малко метър: клиентите нямат навика да си търсят правата. Но с масовизацията на автомобила в Америка през 30-те скандалите зачестяват, регулацията се затяга и компаниите вече носят отговорност за грешките си. Ето 15 от гафовете на производителите, вдигнали най-голям шум през годините.
15-те най-големи гафа на производителите (ГАЛЕРИЯ):
През 60-те години GM е не само най-големият автомобилен производител в Америка, но и една от най-големите индустриални компании в света. Но тази позиция явно довежда до сериозно отпускане, ако се съди по огромния проблем с моделите, правени между 1965 и 1969. Гумените крепежи на тежките V8 двигатели са дефектни и бързо сдават багажа, моторът се откача и изскубва газта, предизвиквайки рязко ускорение на автомобила. За зла беда дефектът едновременно с това елиминира и спирачките. Докладвани са 172 случая, довели до 63 катастрофи и 18 сериозни наранявания. Отначало GM се противи на призивите да изтегли и поправи колите - тогавашният шеф Едуард Коул даже скандално заявява, че проблемът с откачващия се двигател не е по-сериозен от една спукана гума. Но накрая правителството се намесва и компанията изтегля от пазара 7 милиона автомобила.