Съвременните двигатели изкарват по-малко от тези, които са били конструирани преди 15-20 години. И причината съвсем не е в баналните икономии от страна на производителя, които водят до намаляване на ресурса на агрегатите. В наши дни може да „умре“ дори нов мотор. Какво може да доведе до такъв резултат, разкриват експерти.
Една от най-разпространените причини за излизането на двигателя от строя е прегряването. При съвременните автомобили е трудно да се определи, кога точно започва този процес. Работата е там, че показателите на температура са настроени да показват „ОК“, дори когато температурата на антифриза превишава 110 градуса. В този случай шофьорът дори не предполага, че охлаждащата течност ще закипи и съответно ще падне отделянето на топлина.
Крайният резултат обикновено е задиране на буталата в цилиндрите, което често се случва при съвременните мотори. Причината е в конструкцията на самия агрегат. За намаляване на теглото инженерите все по-често се използват бутала с много по-къси поли - за намаляване на триенето, за понижаване на теглото, както и за икономия на материал. Такова бутало обаче би се накланяло повече в цилиндъра, затова конструкторите намаляват монтажното разстояние между него и стените.
Освен това по-малкото бутало предава по-малко топлина на цилиндровата стена, и съответно е по-склонно да прегрява. Неслучайно преди в алуминиевите буталата добавяха метални пластини, наричани автотермики - стоманата има по-нисък коефициент на топлинно разширение и подобни бутала по-добре запазват формата си, намалявайки надиранията.
Шофьорът също може бързо да докара двигателя до основен ремонт. Това става, ако веднага след стартиране на двигателя той се развърта до високи обороти. Това се дължи на факта, че при престой на място тънкият слой масло се стича и рязкото стартиране на мотора, както и неговата експлоатация под голямо натоварване го карат да работи на „сухо“. Съответно, получават се задирания, които водят до повреда и ремонт.
А всичко това се избягва много лесно. Нужна е само промяна на маниера на шофиране и по-грижливо отношение към автомобила. Освен това не бива да се пести от масло и антифриз, чието качество също е много важно.