IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Вредните емисии СО2 растат при новите коли

Въпреки борбата за екология се получава точно обратното

Според доклад на Европейската агенция за околната среда, през 2019 година средните нива на емисиите от въглероден двуокис при новите леки и лекотоварни коли в Европейския съюз (заедно с Исландия, Норвегия и Великобритания) остават под критичните прагове. И напълно покриват целите, зададени от общността.


CO2 емисии


Това изглежда добре, нали? Трябва, обаче, да хвърлим един по-детайлен поглед относно състоянието на нещата. И този поглед ни показва, че независимо че са по-ниски, средните СО2 емисии на регистрираните нови леки автомобили нарастват за трета поредна година (при "баничарките" нещата са стабилни). 

Това усложнява предизвикателството пред производителите, които, през 2020, трябваше да посрещнат доста по-строги и тежки ограничения - границата падна от 130 на 95 гр/км. Скоро Европейската комисия ще представи на автопроизводителите временните калкулации на средните емисии СО2 за 2020, за да се види дали целите са били постигнати.

Числата говорят сами по себе си: средните емисии въглероден двуокис, измерени в лабораторни условия, при новите автомобили, регистрирани в ЕС, Исландия, Норвегия и Великобритания, през 2019 година са били 122 грама на километър. Това е под границата от 130 гр/км за годината, но се оказва, че нивата са се повишили с 1,6 грама СО2 за километър, в сравнение с 2018 година.


Mercedes GLS


Средните емисии на въглероден двуокис при лекотоварните автомобили, регистрирани в Европа през 2019 година са били 158 гр/км, като остават на непроменени нива спрямо 2018 година и са под границата от 175 гр/км, заложена за 2019.

Но на какво се дължи това увеличение при колите? Причината, според специалисти, се корени в две основни пазарни тенденции. Първата се отнася към горивните системи - автомобилите с бензинови двигатели надминаха по продажба дизеловите, а се знае, че те емитират повече въглероден двуокис.

Втората тенденция, отново е свързана с бензиновите двигатели, но и с мястото им под капака на кросоувър и SUV-модели, които са по-големи и по-тежки от леките коли и по този начин замърсяват повече. Пазарният дял на подобни автомобили е нараснал от 35 на 38 процента.

Междувременно, новите регистрации на електрически и плъг-ин хибридни леки автомобили са продължили да нарастват през 2019 година, но не достатъчно - от 2 на 3,5%. Което е прекалено малко. При лекотоварните също има ръст, който макар и по-добър, отново не е достатъчен - от 0,8 на 1,4%.

0 от 500
  • #20
    3 rate up comment 0 rate down comment
    ebasi ( преди 7 месеца )
    Е няма как емисиите на CO2 да се намалят толкова драстично. Тъй като CO2 е основния продукт на горенето, както и H2O, от въглеводородните горива, това е правопропорционално на изгореното гориво (за км). Единствените способи да се намали емисията на CO2 е чрез оптимизиране на горенето и намаляне на мощността. Оптимизирането е към своя край на технологичен напредък, така че остава мощността - а това потребителя не го харесва.Друга заобикалка е Plug-in хибрида, който има т.н. 0 емисии в града...
  • #19
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 7 месеца )
    Така ли, а в ДВГ как де движат буталата бе льольо?
  • #18
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Гост ( преди 7 месеца )
    Обаче ти продължаваш да спориш, че реактивните двигатели в самолетите не са ДВГ, въпреки, че всички казват, че са. Вие всички украинци ли сте толкова пр0сти? Аз нямам вина, че си в инвалидна количка, но те съжалявам, че нямаш нищо между ушите, тролченце дребничко.
  • #17
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Гост ( преди 7 месеца )
    А, не си ли ти този, който обяснява как електричките нямат ЕМП и са много полезни? Пък прецесията ако е сложна дума, то си представям какво за теб ще е спекрталния анализ, който определя кои газове са парникови и кои не. Та само да те светна, че и озонът и водните пари се водят такива - дай да махнем водата и озоновия слой, нали умньо?
  • #16
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Гост ( преди 7 месеца )
    На теб май само в акъла ти е средното образование?! Щом правиш аналогия на толкова сложна система като атмосферата, с парници за чушки, значи си много зле. Аз ти обяснявам, че СО2 е 1,6 пъти по-тежък от останалия въздух и няма как да е като парник, ти ми пишеш за чушки и домати. Какво остава да проумееш за слънчева активност, прецесия, нутация, тектоника на плочите и т.н. фактори влияещи далеч повече от нищожните 0,039% СО2. Ян Хус ще се обърне в гроба като разбере, че му използваш думите.
  • #15
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Гост ( преди 7 месеца )
    #13, аз пък бас хващам, че идея си нямаш какво плямпаш, освен да повтаряш като папагал заучени фрази. Какъв парников ефект, след като СО2 е със съдържание едва от 0,039% в атмосферата и е по-тежък от останалия въздух? О, свещена простота!
  • #14
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Има още един важен момент: дизелите, които изхвърлят по-малко СО2 от бензиновите, намяляват и на тяхно място идват бензинки, които вдигат нивото, но също и и електрически коли. Но никой не говори за сериозното спадане от няколко години на азотните съединения, изхвърляни от дизелите.
  • #13
    0 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    истината е много различна автопроизводителите се надлъгват с еврокомисията потърпевш е купувача в цялата история защотоптой плаща цялата сметка един автомобил с 200 кс е по икономичен от един със 75 по простата причина че изминава за единица време повече километри с по висока скорост на по малко оборати и на по висока предавка съответно по малко време е работил двигателя и горивото което е изразходвал по малко относно двигателите с директно впръскване са по вредни и затова въвеждат с комбиниран
  • #12
    10 rate up comment 3 rate down comment
    abc ( преди 7 месеца )
    Филтрите са твърди частици са си чист "номер на китайката". Саждите се трупат в него и после регенерация и цялата смрад се изсипва наведнъж. Ама за тестовете минава номера и са "еко". Един разправяше(не в БГ) минава на преглед с почти нова кола. И точно на прегледа колата решила да си регенерира филтъра за твърди частици. И показателите на измервателния уред показват ужасяващи данни, колата е направо за спиране от движение. Обаче.... "отиди се разходи и се върни пак като се продуха филтъра".....
  • #11
    3 rate up comment 1 rate down comment
    ха ха ( преди 7 месеца )
    Сметката не излиза защото измерванията са в лаборатория, т.е. правят замерване на автомобили на 0 км с чисти системи. Когато се зацапат филтрите разхода се вдига чувствително и така докато не се премахне дпф-а, но тогава ще има сажди за сметка на СО2.