fallback

Кой диапазон на оборотите убива двигателя?

Някои режими на движение са пагубни за основните агрегати на автомобила

В интернет-пространството вървят много слухове, от които се раждат и маса спорове по повод оптималните обороти на двигателя. Някои говорят за вредата от ниските обороти, други пък напомнят за огромните натоварвания върху мотора, когато тахометърът влезе в червената зона. Затова и експерти посочват, при какви обороти наистина се появяват проблеми със силовия агрегат.

Много от начинаещите шофьора се боят да "развъртат" мотора, а това е напразно. Дори стрелката да влезе в червената зона, се задейства ограничител, който предпазва двигателя. Разбира се, това се случва за кратък момент - при изпреварване, например. В противен случай проблемът няма как да бъде избегнат.

Работата е там, че при високи обороти натоварването върху мотора и скоростната кутия се увеличава многократно. При двигателя може да се увеличи разхода на масло, а също така може и да се стигне до прегряване. Това се дължа на факта, че системите на радиатора може да са запушени или отдавна да не е сменян антифриза.

Ако в системата бъде сипан евтин антифриз, то увеличението на температурния режим заради работата на високи обороти може да предизвика дори пожар. При дълго движение на високи скорости, когато оборотите "играят" от 4500 до 6000 об/мин, може да се повреди и вариаторът, тъй като течността в него се нагрява до високи температури.

Ниските обороти също не увеличават ресурса на основните агрегати. Ако ще се пътува екологично, тоест избират се по-високи предавки, при които коляновият вал се върти в пределите на 1000 - 1200 об/мин, също възниква опасна ситуация. Тогава двигателят работи под повишено натоварване, а налягането в системата за смазване е по-малко от нужното. Освен това, акумулаторът също не се зарежда както трябва.

Всичко това влияе зле и на работата на механичната скоростна кутия, тъй като при нея зъбните колела се смазват чрез разпръскване. Съответно, маслото не достига до всички, а от това страдат лагерите и агрегатът излиза от строя. Ниските обороти също така водят и до задръстването на мотора с отлагания и той започва да работа не както трябва.

За да може силовият агрегат да изкара максимално дълго, трябва да се кара в диапазона 1800 - 3000 об/мин. Ако оборотите паднат надолу, има смисъл в натискането на педала на газта или преминаването в спортен режим на автоматичната скоростна кутия. Тя е настроена така, че да развърти силовия агрегат. При по-дълги пътувания по магистрала е достатъчно да се поддържа скорост 100 км/ч, като се правят прекъсвания, за да може основните агрегати на автомобила да се охладят.

fallback
  • #8
    Вин ( преди 3 години )
    Кефи ме почивката за "охлаждане на агрегатите":)) Големи фалове съм правил с 12-13 часови преходи със спиране само на граници или фериботи, не знаех! Ама пък и нищо не се е случвало, да ми се не види! ПО ДОБРО ОТ ВЛИЗАНЕТО В ТЕМПЕРАТУРЕН РЕЖИМ НА ДВИГАТЕЛЯ НЯМА!!! Само да има масло и антифриз.
  • #7
    анонимен ( преди 3 години )
    според моето мнение оборотомера е безмислен в един автомобил както и километража
  • #6
    анонимен ( преди 3 години )
    До #3. Ето чудесна илюстрация, че младежите не четат и не разбират текст. Никъде не съм изразил лично мнение по въпроса. Нарочно! Само илюстрирам противоречивите послания, които изпраща целия материал. Експертността категорично не я разбирам така! На подобно място е по-подходящо да се придобива непротиворечиво познание. Тук случаят категорично не е такъв и това е една от многото причини да не се харесваме. Пишех като Гост, ама сега се крия :)), щото ме трият и по име и по Ай-Пи :))
  • #5
    Xa ( преди 3 години )
    Ако си с автоматик и всичко е изправно няма смисъл да се гледат оборотите. Компа на ДВГ сам си знае какви обороти да подържа , отделно че се самообучава. А пък това да се спира да се охлади са пълни глупости. В упътването на автомобила нищо не пише за спиране и обороти.
  • #4
    Новак ( преди 3 години )
    От скоро съм с дизел, на 1500 оборота си върви перфектно, не "глъхне" нито харчи. Карам м/у 1500 и 2000 при макс въртящ момент на 1750. Какво точно ще му се задръсти и развали? Би трябвало кратките стартове, които не позволяват да загрее и да изгаря пълноценно да го задръстят (а такива почти нямам), а не че карам на 10% под оптималните обороти. При изпреварване си го настъпвам до 2500-3000 и то си продухва... Същия мотор с автомат съм го виждал на 1300 да работи "разграфено" от инженерите?
  • #3
    анонимен ( преди 3 години )
    До #1 Да, убива го в тези обороти! Мотора трябва да се развърта периодично, но при работни температури, иначе се скапва и затлачва всичко. ЕГР, филтри, геометрия, демпфер, валове - всичко си заминава
  • #2
    анонимен ( преди 3 години )
    Кви 100 км/ч на магистрала бре. Аз там ще съм на около 1300 оборота, говоря за автоматична скоростна кутия, трябва да връщам ръчно предавки, това ще ми убие всичко...
  • #1
    анонимен ( преди 3 години )
    Възражение по формални причини. Не коментирам съдържанието, аз и вие не се харесваме и загубихме взаимно доверие. Първата картина е ефектна, но влиза в остро противоречие с текста. Младите поколения възприемат света чрез картини, нямат търпение да четат и осмислят текст. Те категорично ще запомнят, че обороти от 800 до 2600 убиват двигателя - диапазонът е дидактично декориран в червено. Твърдите иначе, че максимално щадящи са 1800 - 3000.
fallback
Последни