fallback

Кой диапазон на оборотите убива двигателя?

Някои режими на движение са пагубни за основните агрегати на автомобила

В интернет-пространството вървят много слухове, от които се раждат и маса спорове по повод оптималните обороти на двигателя. Някои говорят за вредата от ниските обороти, други пък напомнят за огромните натоварвания върху мотора, когато тахометърът влезе в червената зона. Затова и експерти посочват, при какви обороти наистина се появяват проблеми със силовия агрегат.

Много от начинаещите шофьора се боят да "развъртат" мотора, а това е напразно. Дори стрелката да влезе в червената зона, се задейства ограничител, който предпазва двигателя. Разбира се, това се случва за кратък момент - при изпреварване, например. В противен случай проблемът няма как да бъде избегнат.

Работата е там, че при високи обороти натоварването върху мотора и скоростната кутия се увеличава многократно. При двигателя може да се увеличи разхода на масло, а също така може и да се стигне до прегряване. Това се дължа на факта, че системите на радиатора може да са запушени или отдавна да не е сменян антифриза.

Ако в системата бъде сипан евтин антифриз, то увеличението на температурния режим заради работата на високи обороти може да предизвика дори пожар. При дълго движение на високи скорости, когато оборотите "играят" от 4500 до 6000 об/мин, може да се повреди и вариаторът, тъй като течността в него се нагрява до високи температури.

Ниските обороти също не увеличават ресурса на основните агрегати. Ако ще се пътува екологично, тоест избират се по-високи предавки, при които коляновият вал се върти в пределите на 1000 - 1200 об/мин, също възниква опасна ситуация. Тогава двигателят работи под повишено натоварване, а налягането в системата за смазване е по-малко от нужното. Освен това, акумулаторът също не се зарежда както трябва.

Всичко това влияе зле и на работата на механичната скоростна кутия, тъй като при нея зъбните колела се смазват чрез разпръскване. Съответно, маслото не достига до всички, а от това страдат лагерите и агрегатът излиза от строя. Ниските обороти също така водят и до задръстването на мотора с отлагания и той започва да работа не както трябва.

За да може силовият агрегат да изкара максимално дълго, трябва да се кара в диапазона 1800 - 3000 об/мин. Ако оборотите паднат надолу, има смисъл в натискането на педала на газта или преминаването в спортен режим на автоматичната скоростна кутия. Тя е настроена така, че да развърти силовия агрегат. При по-дълги пътувания по магистрала е достатъчно да се поддържа скорост 100 км/ч, като се правят прекъсвания, за да може основните агрегати на автомобила да се охладят.

fallback
  • #18
    Нокола ( преди 3 години )
    Под 1200об е вредно защото може да доведе до ударно натоварване на колянов вал и до скъсването му при Об над 3000се получава голямо вътрешно прие е в маслото и по голямо инерционно натоварване по висока линейна скорост на буталата исряз на метало а не захлаждане затуй най добре според мен 1500до 2700об от опита който е голям предлага тези обороти които и на практика са скорост не повече от 140кмгрешно е да се кара постоянно на Об близки до най големия въртящ момент той да се използва при изпр ...
  • #17
    До 16 ( преди 3 години )
    Бе не знам Ладата си я духах на 120 и ич не съм я охлаждал....
  • #16
    анонимен ( преди 3 години )
    Да бе, нямам си друга работа, ами ще гледам постоянно обортомера! Стъпка на бараката, и докъдето издържи! За илядо лева че си купим друга. :)))
  • #15
    Батко ( преди 3 години )
    Всеки двигател има оптимален диапазон на обороти , в които е икономичен и не трупа нагар . Тези обороти са около макс. въртящ момент .
  • #14
    Шекеризми ( преди 3 години )
    "При по-дълги пътувания по магистрала е достатъчно да се поддържа скорост 100 км/ч, като се правят прекъсвания, за да може основните агрегати на автомобила да се охладят." Пепи Шекера ни върна в 70-те години на миналия век - ерата на москвичи, лади и ЗАЗ-ове!
  • #13
    анонимен ( преди 3 години )
    Също така трябва да се тръгва преди изгрев, за да е по хладно. Така беше Зазката - караш и почиваш, че прегреваше.
  • #12
    Петко ( преди 3 години )
    За дизели с демпферни маховици е лошо да се кара с ниски обороти, защото тогава мотора има повече вибрации и разбива маховика. Оптимално шофиране с около 2000 оборота.
  • #11
    Джонката ( преди 3 години )
    Абе кой ги пише тия работи бе
  • #10
    Хайде де ( преди 3 години )
    Тоя който е писал статията, май е виждал кола само на картинка от дъвка "Турбо" На магистрала със 100 и почивка за охлаждане....малиии
  • #9
    Москвич ( преди 3 години )
    100 км/ч на магистрала с периодични почивки за охлаждане, тук явно за мен става дума или за съвременно превозно средство, на което да забравили да сипят масло и антифриз
fallback
Последни