fallback

Кой диапазон на оборотите убива двигателя?

Някои режими на движение са пагубни за основните агрегати на автомобила

В интернет-пространството вървят много слухове, от които се раждат и маса спорове по повод оптималните обороти на двигателя. Някои говорят за вредата от ниските обороти, други пък напомнят за огромните натоварвания върху мотора, когато тахометърът влезе в червената зона. Затова и експерти посочват, при какви обороти наистина се появяват проблеми със силовия агрегат.

Много от начинаещите шофьора се боят да "развъртат" мотора, а това е напразно. Дори стрелката да влезе в червената зона, се задейства ограничител, който предпазва двигателя. Разбира се, това се случва за кратък момент - при изпреварване, например. В противен случай проблемът няма как да бъде избегнат.

Работата е там, че при високи обороти натоварването върху мотора и скоростната кутия се увеличава многократно. При двигателя може да се увеличи разхода на масло, а също така може и да се стигне до прегряване. Това се дължа на факта, че системите на радиатора може да са запушени или отдавна да не е сменян антифриза.

Ако в системата бъде сипан евтин антифриз, то увеличението на температурния режим заради работата на високи обороти може да предизвика дори пожар. При дълго движение на високи скорости, когато оборотите "играят" от 4500 до 6000 об/мин, може да се повреди и вариаторът, тъй като течността в него се нагрява до високи температури.

Ниските обороти също не увеличават ресурса на основните агрегати. Ако ще се пътува екологично, тоест избират се по-високи предавки, при които коляновият вал се върти в пределите на 1000 - 1200 об/мин, също възниква опасна ситуация. Тогава двигателят работи под повишено натоварване, а налягането в системата за смазване е по-малко от нужното. Освен това, акумулаторът също не се зарежда както трябва.

Всичко това влияе зле и на работата на механичната скоростна кутия, тъй като при нея зъбните колела се смазват чрез разпръскване. Съответно, маслото не достига до всички, а от това страдат лагерите и агрегатът излиза от строя. Ниските обороти също така водят и до задръстването на мотора с отлагания и той започва да работа не както трябва.

За да може силовият агрегат да изкара максимално дълго, трябва да се кара в диапазона 1800 - 3000 об/мин. Ако оборотите паднат надолу, има смисъл в натискането на педала на газта или преминаването в спортен режим на автоматичната скоростна кутия. Тя е настроена така, че да развърти силовия агрегат. При по-дълги пътувания по магистрала е достатъчно да се поддържа скорост 100 км/ч, като се правят прекъсвания, за да може основните агрегати на автомобила да се охладят.

fallback
  • #28
    анонимен ( преди 3 години )
    Авторът да беше направил разлика м/у бензин и дизел и между атмосферен и турбо бензин, защото този с турбото работи в обороти като дизела - след 1600об/мин влиза в близък до максималния въртящ момент и е безсмислено да го "цедиш" на 5-6 000об , за да смениш предавка. На моя дизел на 4-та вдигам 100км/ч и съм на 2100об/мин. 6-та само ако съм на магистрала с разрешена скорост над 130-140.
  • #27
    Габдулла ( преди 3 години )
    Статията е за мотори от преди половин век. Алтернаторът е измислен точно за да може да зарежда още в оборотите на празен ход. Оптималните обороти са между 3000 и 5000. При Алфа Ромео, БМВ и някои мотори на Хонда оптималните са даже 4500-6000. при тях червената зона е след 7500. Пак са преписали някоя архивна статия.
  • #26
    Почти ( преди 3 години )
    По баловете пишман пъпчасъли тинейджъри форсират автомобили взети от мама и тате. Не ви се вярва но с обороти в лютеница видях как два умряха. Двигателя гръмна и се разтече масло по асфалта, всички се пукнакха от смях.
  • #25
    Али баба ( преди 3 години )
    Големи знаещи сте. Всички карате бараки.
  • #24
    Мъгла ( преди 3 години )
    Така написано от 1800 до 3000 оборота, е валидно за дизел. Как ще караш бензинка в този режим...)))) Това звучи смешно...
  • #23
    Мъгла ( преди 3 години )
    До автора! Някои неща са верни, но има бензин, има и дизел! Баш по отношение на оборотите и КПД, това са два съвършенно различни агрегата
  • #22
    Андон ( преди 3 години )
    Статията е писана или от пешеходец, карал ВАЗ 2101 преди 1971г или от жена!
  • #21
    До N20 Нокола ( преди 3 години )
    Пич, по-добре не давай съвети и не се опитвай да анализираш, а приеми съвета да започнеш да ходиш на училище ОТНОВО, ако въобще си ходил. Толкова си неграмотен, че чак е болезнено. Дано да си ***, щото ако си българин направо трябва да се обесиш!
  • #20
    Стефан ( преди 3 години )
    100 км на магистралата? И спира не за охлаждане? Това е несериозно.
  • #19
    Гошо Тъпото ( преди 3 години )
    Само глупости се пишат аман от разбирачи
fallback
Последни